För två år sedan tog Black Friday CDON med storm och under veckorna som följde fick företaget finna sig i att inte kunde hålla planerad leveranstakt - och när det hårda försäljningstrycket höll i sig blev så småningom även julleveranserna försenade.
LÄS ÄVEN: CDON backar - klarar inte planerad julleverans
Stort intresse efter livekampanj
I år hade CDON, som vi tidigare har berättat, laddat upp med livesändning som skulle få kunderna att handla lite extra - och av allt att döma är det precis det de har gjort. Företaget vill inte avslöja några beställningssiffror, men meddelar i ett mejl till Ehandel.se att livesändningen “gav stort intresse”, och att Black Friday är en “stor dag inom e-handeln”.
LÄS ÄVEN: 25 000 följer Black Friday hos CDON i realtid
Men trots beställningstrycket har CDON enligt egen uppgift det här året inte råkat ut för en leveransrepris från 2015. I fredags, det vill säga en vecka efter Black Friday, hette det på företagets Facebook-sida att 99 procent av alla Black Friday-order hade lämnat CDON:s lager.
- Den procent som ännu ej skickats är på grund av att de är beställningsvaror som ännu inte ankommit till vårt lager. 80 procent av alla beställningar från helgen är skickade och vår lagerpersonal jobbar dygnet runt för att samtliga helgens beställningar ska vara skickade senast måndag 4/12, skrev CDON.
"Merparten har fått sina leveranser"
En del av CDON:s kunder har på samma Facebook-sida bland annat uttryckt sitt missnöje över att deras Black Friday-beställningar i så fall tillhör den sista procenten, men på CDON och Qliro Group är man nöjd med hur leveranserna genomfördes efter det här året.
- Vi är nöjda med hur vi hanterade merparten av volymerna som generades denna dag och dagarna efter. Den absoluta merparten av alla kunder har fått sina leveranser, men ett litet antal av våra kunder har fått vänta något längre än vanligt. Det fåtal som återstår får sina sista leveranser de närmaste dagarna och därmed har alla kunder fått sina leveranser från hela Black Friday-helgen, skriver Qliro Groups presskontakt Niclas Lilja till Ehandel.se.