Paul Fischbein, som nyligen tog över rodret på CDON Group, har intervjuats av Veckans Affärer och där avslöjar han var deras fokus kommer att ligga framöver. Koncernen har som vi vet en hel del nätbutiker och de har tydligen gått igenom sina innehav och sett över vad de ska lägga mest energi på:
– Sedan jag tillträdde har vi gjort en strategisk genomlysning och har två fokusområden som vi kommer att satsa på. Det ena är modesegmentet där vi fortsätter vår expansion internationellt. Det andra fokusområdet är CDON, säger Fischbein.
I september, förra året, skrev vi om hur modebutiken Nelly öppnat upp för resten av Europa och att målet var att ta butiken globalt. Vi noterade även att de saknade en del lokala språk, något de tydligen skall fixa nu:
– Vi kommer att fortsätta rulla ut Nelly och lansera ett antal lokala sajter på olika språk i Europa. Vi kommer dessutom att inleda fas två av den här EU-sajten och göra den global, säger Paul.
När det kommer till nätbutiken CDON berättar Paul intressanta saker gällande deras planer. Vi har tidigare skrivit om hur de breddar och expanderar vissa butiker, exempelvis CDON och Tretti. Nu verkar det dock vara CDON som gäller och planen är att samla allt under ett och samma tak:
– Vi är lite på väg mot det, att lägga in i princip allt vi har i CDON och göra det till ett nordiskt Amazon, säger Paul Fischbein.
De ska trots det inte lägga ner någon utav de mer specialiserade butikerna, eftersom de ser ett värde i att ha dessa kvar. CDON Group skall dock fokusera på befintlig verksamhet framöver och speciellt butikerna CDON och Nelly. Visionen där CDON blir ett nordiskt Amazon är mycket intressant, även om det inte är ett helt oväntat uttalande. Det känns som att de har varit på väg mot detta ett bra tag nu.
Källa: market
Relaterade nyheter:
CDON om Amazons inträde i Sverige