ANNONS

CDON slår tillbaka mot Singles Day-kritiken: "Betydande e-handelsdag"

Kristoffer Väliharju, vd på CDON, tror fortsatt på Singles Day

Slår ett slag för singlarnas dag.

ANNONS

Hur het är egentligen Singles Day i Sverige? Vi skrev tidigare om Prisjakts data som visade att den är långtifrån övriga reahögtider under årstiden, som Black Friday och mellandagsrean - både bland konsumenterna och e-handlarna. Prisjakts data visade helt enkelt att intresset varit svalt och att man hellre sparar sig till den senare nämnda duon.

I år upptäckte vi dock vad som såg ut att vara ett uppsving vad gäller kampanjer från olika aktörer. En av de som pushat länge och hårdast för Singles Day är CDON. Och de delar inte alls den bilden som Prisjakt målade upp.

Säsonger med bra erbjudanden är oerhört viktiga för våra kunder – i synnerhet då julen närmar sig. Vi jobbar oerhört nära våra nordiska handlare och vi såg fantastiska prissänkningar under årets Singles Day, vilka genererade en fin försäljningsökning för våra handlare, säger Kristoffer Väliharju, vd på CDON, till Ehandel.

Marknadsplatsen, som nyligen fått sin självständighet, menar alltså att man ser en shoppinghögtid i vardande och tror sig även ha lösningen på hur man som e-handlare får den att lyfta, nämligen att inte dribbla för mycket med röda priser just innan.

Vi kan se hur den goda trenden håller i sig och vi fick mycket besökare och köp under de 24 timmarna. Singles Day etablerar sig steg för steg som en betydande e-handelsdag. Vi strävar efter att kampanjprodukterna har unikt sänkta priser, att ordinariepriserna är fastställda under cirka en månad innan kampanjen och att både CDON och våra handlare alltid har kunden och kampanjtemat i åtanke vid val av produkter som ska vara med i kampanjen, säger Kristoffer Väliharju.

LÄS ÄVEN: Prisjämförelse: Därför ratar man Singles Day – julens sämsta readag

Nils Lund
nils@ehandel.se