Cdon hamnade i rampljuset när handlare på marknadsplatsen skickade ut svarta kuvert med rabattkoder istället för de varor kunderna beställt. Handlarna kastades ut och Cdon lovade att ersätta kunderna, skärpa sina rutiner och att utreda det inträffade. Men vad har egentligen hänt sedan dess?
Vi undersöker alla order som kan vara drabbade av den här incidenten. Vi håller just nu på att kompensera kunderna så snabbt som möjligt. Vi säkerställer att alla som drabbats får nödvändig information för att försäkras om hur och när vi kommer att hantera deras fordran, säger Allan Junge Jensen, tillförordnad vd på Cdon, till Ehandel.
Bolaget har även förstärkt sina rutiner för att upptäcka bedrägliga handlare på plattformen och det ska ha givit resultat.
Tre handlare har stängts av efter det inträffade, en av dem är mobileshop.se. Två andra har därefter stängts av efter en ny riskanalys från vår sida. Dessutom har vi ändrat villkoren för fyra andra handlare, men de har inte blivit avstängda. Allt för att förhindra att det här inte händer igen i framtiden.
"Kommer tyvärr ta lite tid"
Huruvida man kommer att vidta ytterligare åtgärder mot de handlare som portats låter man i dag vara osagt.
Vi håller fortfarande på att undersöka det inträffade och det kommer tyvärr att ta lite tid, då många order har påverkats. Därför överväger vi alltjämt hur vi ska gå vidare, säger Allan Junge Jensen.
LÄS ÄVEN: CDON-chefen svarar på kritiken: "Handlaren är avstängd"