ANNONS

CDON om att säga nej till Black Friday: "Hälsosam opinion"

CDON:s vd Kristoffer Väliharju marknadsför vad CDON menar är årets julklapp

Kör Black Friday i nio dagar.

ANNONS

En resa till rymden för cirka 2,4 miljoner kronor. Det är bara en av tusentals saker som kan klickas hem från CDON under det här årets Black Friday-vecka. Företaget uppmärksammar Black Friday i nio dagar med start i helgen som gick.

LÄS ÄVEN: CDON säljer rymdresa - startade Black Days i söndags

CDON utlovar att årets Black Days ska bjuda kunderna på rabatter på uppemot 70 procent och att det alltså finns goda tillfällen att kamma hem varor till betydligt lägre priser än normalt. Samtidigt har företaget förstås inte missat att Black Friday har delat svensk e-handel i åtminstone två läger. Det som satsar på rea och kampanjer och de som istället väljer bort dagen eller använder Black Friday till olika former av välgörenhetsprojekt.

Vi frågade CDON:s vd Kristoffer Väliharju hur han och CDON ställer sig till den växande trenden att avstå från Black Friday på grund av ett ökat fokus på hållbarhet.

Jag tycker opinionen är hälsosam och det är bra att frågan får ta större plats. CDONs roll har alltid varit och kommer fortsatt vara att erbjuda kunderna ett relevant erbjudande. Med ökade krav på hållbarhet så behöver vi även se över denna dimension oavsett om det är Black Friday eller en vanlig vardag.

Finns det en risk för att för många - och för starka - kampanjer leder till att kunderna inte längre kommer att vilja handla till fullpris?

Det är en fråga som varit aktuell länge och här ser jag CDON:s marknadsplats som en del av lösningen. Vi verkar för att sänka våra handlares marknadsföringskostnader, vilket ger dem bättre möjlighet att svara upp på kunders krav.

Black Days hos CDON pågår till och med Cyber Monday, som infaller den 2 december.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se