Det har varit ett utmanande första halvår för CDON, som i dag rapporterar sina siffror för det andra kvartalet. Under perioden april till och med juni nådde företagets totala försäljning upp i totalt 118,8 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 197,3 miljoner samma månader året innan. Försäljningen backade både gällande CDON Marketplace och den egna verksamheten CDON Retail.
Samtidigt förvärrades rörelseresultatet från minus 3,8 till minus 23,6 miljoner kronor.
I kvartalsrapporten skriver CDON:s styrelse att årets Q1 gav bolaget en start som var en besvikelse. Företaget växte långsammare än marknaden i stort och ett plattformsbyte försvårade situationen.
Vi var inte agila och vi arbetade utan en permanent vd, heter det i rapporten.
Framåt ser dock CDON:s styrelse stora möjligheter. Även om de förväntar sig upp- och nedgångar i det korta loppet så kommer företaget att växa på sikt, förklarar man.
Mer mogna marknadsplatser har en hög vinstmarginal och attraktiva marginalstrukturer överlag. För CDON:s del kommer organisk tillväxt att vara vår nästa vd:s primära fokus och vi förväntar oss också att vi kommer att göra förvärv.