E-handelns dag kommer att gå av stapeln på fredagen den 29 november, samtidigt som den amerikanska REA-dagen Black Friday. Nätbutikerna som kommer haka på med speciella erbjudanden och kampanja inför dagen är CDON.com, Zalando.se, Nelly.com, Tretti.se, Gymgrossisten.se, Rum21.se och Lekmer.se.
Dessa butiker hoppas samtidigt att fler e-handlare vill vara med och sätta ett starkt fokus på just näthandeln. Något som skulle kunna skapa en synergieffekt där fler konsumenter tittar ut på nätet för sina julklappsinköp.
Vi slängde iväg några frågor till CDON och Zalando om E-handelns dag. Alla e-handlare är nämligen inte övertygade om tilltaget.
Varför drar ni igång detta initiativ med E-handelns dag?
Fredrik Bengtsson
Kommunikationschef
CDON Group
Internethandeln växer kraftigt (+13% i Sverige under Q3 enligt HUI, jämfört med 2% för totala detaljhandeln) och allt fler konsumenter upptäcker varje år fördelarna med att handla julklapparna på nätet; de slipper stress, jaga parkeringsplatser, trängsel och köer. Utbudet vi e-handlare erbjuder är enormt och varorna levereras hem.
4 av 10 svenska konsumenter säger i E-handelsbarometerns undersökning att de tänker e-handla julklappar i år. Det är en fantastisk utveckling, men genom att vi som är e-handlare går samman kring en gemensam dag som startskott för årets julhandel, med julskyltning och riktigt bra erbjudanden tror vi att vi tillsammans kan positionera nätet ännu starkare mot den traditionella butikshandeln.
Behöver svensk e-handel en egen dag?
E-handelsdagar är något som redan i olika former etablerats på andra marknader och visat sig fungera. Samlade aktiviteter ger en större impact och uppmärksammar fler kunder på fördelarna. Att e-handeln får en egen dag är inte konstigare än att kanelbullen har en.
Är det inte farligt med en REA-dag mitt i julhandeln? Blir inte prisfokuset för stort?
Pris är viktigt men inte avgörande för julhandeln. Där tror jag att vi e-handlare har så stora fördelar i bekvämligheten och vårt överlägsna utbud jämfört med den traditionella butikshandeln, åtminstone för de vana e-handelskonsumenterna. Däremot tror jag att kampanjpriser och andra happenings kan locka fler av de ovana köparna, och det är trots allt 6 av 10 som ännu inte planerat att e-handla sina julklappar i år. Om vi kan ge dem en riktigt bra upplevelse den 29:e november kommer de att återkomma för att e-handla ännu fler av sina julklappar.
Varför på en fredag frågar sig flera, varför inte haka på Cyber Monday med en måndag? En dag som sägs vara bättre för e-handeln?
Det finns många skäl att vi i år valde en fredag. Ett är just att måndagen redan är en väldigt bra handelsdag, ett annat är att många e-handlare då är fokuserade på julkalendrar och andra aktiviteter när vi kommer in i december. Dessutom ville vi hitta en dag som fungerar över hela Norden och då tar vi också hänsyn till lönedagar, skatteåterbäringar och sådant. Jag hoppas att vi får mycket feedback från alla andra e-handlare efteråt som vi kan använda när vi planerar julen 2014.
Är det en helhjärtad satsning på E-handelns dag, är detta något ni kommer köra ut i alla kanaler och även engagera er i nästa år?
Absolut. Alla e-handelsbutikerna inom CDON Group, och även Zalando, tror stenhårt på detta och vi kommer uppmärksamma dagen i våra kanaler. Vi hoppas att många fler andra e-handlare vill vara med att tillsammans göra den 29:e november till en riktigt bra kundupplevelse och handelsdag. Och självklart även att konceptet är här för att stanna!
Vi har också pratat med den tyska nätjätten Zalando om deras engagemang i E-handelns dag.
Varför väljer Zalando att ställa sig bakom E-handelns dag?
Michael Lindskog
Zalandos regionschef
för Norden
Vårt fokusområde på Zalando är nöjda kunder och att de får en positiv upplevelse när de handlar hos oss. Vi vill även skapa ökat intresse för näthandeln i allmänhet bland konsumenterna genom att hela tiden utveckla och skapa större acceptans för handel via nätet. Vi anser därför att ett event som ”E-handelns dag” har stor potential för Zalando och andra e-handlare att gemensamt promota/marknadsföra fördelarna med att handla online till en större kundkrets och att attrahera konsumenter som normalt inte handlar på nätet.
Är detta en helhjärtad satsning, kommer ni pusha E-handelns dag i alla kanaler och även engagera er kring denna dag nästa år?
Vi kan naturligtvis inte garantera något om framtiden men vi tog beslutet i år att ställa oss bakom det här eventet med avsikt och förhoppning att detta ska bli något stort och årligt återkommande för hela e-handelsbranschen.
Om andra e-handlare nu kommer ställa sig bakom E-handelns dag får vi helt enkelt vänta och se. Tidigare år har svenska e-handlare experimenterat med Cyber Monday och faktiskt även Black Friday, en dag för fysiska butiker som allt mer tas över av det digitala.
En större svensk sammanslutning kring en dag för e-handeln har vi dock inte sett ännu. Frågan är om två stora aktörer som CDON och Zalando kanske kan lyckas med detta?