Det är fortfarande mer än två veckor kvar till shoppingdagen Black Friday, som i år går av stapeln den 25 november. Men på sina håll har förberedelserna redan kommit igång ordentligt. I augusti berättade vi att norska Expert hade lanserat en Facebook-kampanj inför dagen, och nyligen drog amerikanska Overstock.com igång sin Black Friday-kampanj en månad för tidigt.
"Börjar uppladdningen ett par veckor innan"
Nu har turen kommit till CDON som i år satsar på att förbereda sina besökare med både nedräkning och en särskild tävling där kunderna har chansen att vinna tillbaka vad han eller hon har betalat för sin varukorg.
- Vi var ju med och lanserade Black Friday i Norden, och våra bolag laddar naturligtvis även i år med kanonerbjudanden till våra kunder, kommenterar Erik Löfgren, kommunikationschef på Qliro Group i ett mail till Ehandel.se.
Är ni extra tidigt ute i år?
- Nej, CDON brukar påbörja uppladdningen inför Black Friday ett par veckor innan.
360 000 produkter på ett dygn
Förra årets Black Friday innebar succé för CDON, som under ett dygn sålde 360 000 produkter. I år pekar flera mätningar på att Black Friday kommer att bli ännu större än förra året.
Har ni gjort något annorlunda jämfört med förra året?
- Vi tar självklart med oss erfarenheterna från föregående år för att utveckla hur vi arbetar både inför och på Black Friday. Det handlar exempelvis om att utvärdera vilka kampanjer som var extra uppskattade för att optimera sortimentet för våra kunder. Vi arbetar som alltid även proaktivt för att se till att vi är väl förberedda för trafiken på Black Friday och för att leverera en bra köpupplevelse till kunderna, säger Erik Löfgren.
För att delta i CDON:s Black Friday-tävling måste kunderna fylla i ett formulär på bolagets hemsida.