CDON är på shoppinghumör. Marknadsplatsen köper nu majoritetsposter i två bolag. Syftet med affärerna är att stärka CDON:s marknadsplats-erbjudande.
Det rör sig i båda fallen om aktieförvärv på respektive 56 procent. Det ena köpet gäller svenska Commerce 8, ett konsultbolag inom e-handel. Och det andra Xales Tech Lab som erbjuder en plattform för e-handlare. Det framgår av ett pressmeddelande.
Genom dessa förvärv blir vårt erbjudande till CDON:s handlare ännu starkare, då vi förenklar integrationen av befintliga och nya handlare. Xales teknologi gör onboarding-processen snabbare och smidigare, vilket särskilt handlare med e-handelsplattformar kan dra nytta av. Dessutom ger förvärvet av Commerce 8 CDON möjligheten att förbättra onboarding-processen i mer komplexa e-handlarupplägg, kommenterar CDON:s tillförordnade vd Allan Junge-Jensen.
"En given marknadsplats"
Commerce 8 väntas i år omsätta runt 5 miljoner kronor. CDON köper bolagets aktier för 18 miljoner kronor. Xales Tech Lab är ett finskt Saas-bolag som säljer integrationsplattformar för e-handlare och marknadsplatser. Köpeskillingen ligger i det fallet på motsvarande drygt 40 miljoner kronor.
Commerce 8 och Xales stärker CDON:s förutsättningar att bli den givna nordiska online-marknadsplatsen – liksom en given partner för alla e-handlare, kommenterar Allan Junge-Jensen.
Marknadsplats-trenden är het. Antalet svenska företag som funderar på att använda sig av externa digitala marknadsplatser har fördubblats, på bara ett år. Det visar årets digitala försäljningsrapport från Svea Ekonomi – som släpptes i slutet av december. Enligt Svea är det en tydlig Amazon-effekt. Under hösten meddelade exempelvis även Stadium att de är i färd med att lansera en egen marknadsplats för en rad olika sportvarumärken.
LÄS ÄVEN: Dubbelt så många vill sälja på marknadsplatser: ”Amazon-effekt”
LÄS ÄVEN: Stadium utmanar Amazon – sjösätter egen marknadsplats