CDON Group kanske har svårigheter med norsk tull men sin kärnverksamhet, dvs att sälja, verkar dock gå bra. De rapporterar en försäljningstillväxt under tredje kvartalet på 61 procent. För de första nio månaderna 2011 blev försäljningstillväxten 45 procent. Mikael Olander, VD och koncernchef, kommenterar:
”Jag är mycket nöjd med att kunna rapportera ännu ett rekordstarkt kvartal för CDON Group. Samtidigt som vi investerar kraftigt i expansion och i nya verksamheter levererar vi, justerat för engångskostnader, vårt starkaste tredje kvartal någonsin, både avseende försäljning och resultat”.
Rörelseresultatet har dock gått ner till 77,6 miljoner (Q1-Q3) jämfört med 2010 då det uppgick till 96,5 miljoner. Dessa siffror är även exklusive engångsposter. Anledningen till minskningen är förmodligen deras starka expansion på alla olika områden:
”Vi fortsätter att investera kraftigt i utvecklingen av alla våra befintliga bolag. Den pågående expansionen av Sport & Hälsasegmentet i Danmark, Norge och Finland bidrar till segmentets fortsatt höga tillväxt, och skiftet från medieprodukter till hemelektronik inom Underhållningssegmentet har stärkt försäljningsutvecklingen för koncernen även under det tredje kvartalet.
Både Mode- och Hem & Trädgårdssegmenten fortsätter den geografiska expansionen med den pan-nordiska lanseringen av Tretti.se och lanseringen av Nelly.com på 20 nya marknader i Europeiska unionen, vilket är första steget mot en global lansering av Nelly.com. Vi har under september och oktober även rullat ut märkesmöbel- och heminredningsbutiken Rum21 i samtliga nordiska länder”
Nu ser Mikael Olander fram emot sista kvartalet som brukar vara CDON Groups starkaste kvartal.
Källa: cdongroup (.pdf)