Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

CDON gjorde en förlust på 34 miljoner - “lägre än väntat”

Peter Kjellberg, vd
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

"Utmanande omständigheter".

ANNONS

E-handlaren CDON delger idag sina siffror för årets första kvartal. Försäljningen på marknadsplatsen landade på 395 miljoner kronor, en ökning med 4 procent jämfört med i fjol. Detta är dock försäljningsvärdet via plattformen, så kallad GMV.

Även om vår tillväxt var lägre än väntat, presterar vi mycket bättre än den svenska e-handelsmarknaden som helhet, som minskade med 13 procent under första kvartalet, säger CDON:s vd Peter Kjellberg i en kommentar till siffrorna.

Det var igår som Svensk Handel meddelade att Sveriges e-handel tagit ett kliv bakåt under det första kvartalet. Och man förutspår nu en lägre årsomsättning, jämfört med 2021.

LÄS ÄVEN: E-handelns kraftiga ras fortsätter – ”omsättningen blir lägre i år”

Detta drabbar förstås CDON som agerar varuhus på nätet, och säljer produkter inom många olika kategorier. Marknadsplatsen trotsade dock e-handelsmarknaden inom några kategorier, som alltså växte under det första kvartalet.

Elektronik var den kategori med den största minskningen på den totala e-handelsmarknaden. Trots de utmanande omständigheterna växte CDON Marketplace i våra kärnkategorier Elektronik och Hem & Trädgård under hela kvartalet, säger Peter Kjellberg.

Inte oväntat så tar resultatet även en smäll av att omvärldssituationen inte är optimal. Förlusten landade på nära 34 miljoner kronor för perioden.

Dela artikeln: