E-handlaren CDON delger idag sina siffror för årets första kvartal. Försäljningen på marknadsplatsen landade på 395 miljoner kronor, en ökning med 4 procent jämfört med i fjol. Detta är dock försäljningsvärdet via plattformen, så kallad GMV.
Även om vår tillväxt var lägre än väntat, presterar vi mycket bättre än den svenska e-handelsmarknaden som helhet, som minskade med 13 procent under första kvartalet, säger CDON:s vd Peter Kjellberg i en kommentar till siffrorna.
Det var igår som Svensk Handel meddelade att Sveriges e-handel tagit ett kliv bakåt under det första kvartalet. Och man förutspår nu en lägre årsomsättning, jämfört med 2021.
LÄS ÄVEN: E-handelns kraftiga ras fortsätter – ”omsättningen blir lägre i år”
Detta drabbar förstås CDON som agerar varuhus på nätet, och säljer produkter inom många olika kategorier. Marknadsplatsen trotsade dock e-handelsmarknaden inom några kategorier, som alltså växte under det första kvartalet.
Elektronik var den kategori med den största minskningen på den totala e-handelsmarknaden. Trots de utmanande omständigheterna växte CDON Marketplace i våra kärnkategorier Elektronik och Hem & Trädgård under hela kvartalet, säger Peter Kjellberg.
Inte oväntat så tar resultatet även en smäll av att omvärldssituationen inte är optimal. Förlusten landade på nära 34 miljoner kronor för perioden.