En privatperson blev fundersam kring CDON:s pris på LED-lampor från Philips. Philips Hue Startkit Wh/Co e27+Bridge, för att vara exakt. Produkten uppgavs vara nedsatt till 1190 kronor från det ordinarie priset 1999 kr. Men vid en närmare titt upptäckte personen att priset på produkten höjdes från 1490 kronor till 1999 kronor den 19 november. Bara fem dagar senare sänktes priset till 1190 kronor.
Personen valde därför att anmäla till Reklamombudsmannen och menade att produkten visserligen var billigare, men att den skulle vara nedsatt med 40 procent stämde inte.
CDON delar anmälarens uppfattning om att det angivna ordinarie priset är felaktigt, men bestrider att det skulle vara en avsiktlig handling. Man har dessutom korrigerat och tagit bort angivelse av ordinarie pris från produkten.
"Strider mot reglerna"
Men det blidkar inte Reklamombudsmannen, som väljer att fälla CDON för vilseledande reklam med motiveringen:
Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att den marknadsförda produkten är nedsatt med 40 procent jämfört med det ordinarie priset 1999 kronor. Annonsören har medgett att det angivna priset, 1999 kronor, är ett felaktigt ordinarie pris för produkten. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.
Enligt artikel 24 i ICC:s regler är en rättelse i efterhand i och för sig önskvärd om marknadskommunikationen strider mot reglerna, men det medför inte att överträdelsen blir försvarlig.