ANNONS

CDON är nu en marknadsplats: Marketplace växte 60 procent

Kristoffer Väliharju, vd
Foto: CDON

Sålde för 641 miljoner kronor.

ANNONS

CDON, som i slutet av 2020 separerade från sina syskon Nelly och Qliro, rapporterar nu sina siffror för sista kvartalet i fjol. Den totala omsättningen ökade med 9 procent till 828,1 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade samtidigt på 18,2 miljoner kronor.

Jag är stolt över att få presentera CDON:s första bokslutskommuniké som självständigt börsbolag. Vi kan se tillbaka på ett år med snabba förändringar inom handeln. Digitaliseringen leder till att många traditionella butiker och e-handlare söker nya vägar för tillväxt, säger företagets vd Kristoffer Väliharju.

Det som e-handelsföretaget numera satsar på är sin marknadsplats CDON Marketplace, vilken såg en mycket stark tillväxt under Q4. Detta samtidigt som bolaget håller på att fasa ut den egna försäljningen.

CDON Marketplace växte från 399,5 miljoner kronor, samma period under 2019, till 640,9 miljoner kronor under Q4 2020. Antalet slutkunder på marknadsplatsen ska samtidigt ha ökat med 27 procent till 2,3 miljoner.

Antal handlare som erbjuder sina produkter på CDON:s plattform ökade med 46 procent under året till över 1 500 stycken, säger Kristoffer Väliharju och tillägger:

Under året har vi också välkomnat ett antal utomnordiska e-handlare till CDON:s plattform, bland annat en av Europas största marknadsplatser CDiscount.

CDON meddelar nu att man har en infrastruktur anpassad för en marknadsplats istället för en traditionell e-handel.

Under kvartalet lanserade vi fundamentet i en egenutvecklad teknisk plattform som är anpassad för CDON:s verksamhet och framtidsagenda. Plattformsbytet ser vi som avgörande för att kunna ta kund- och handlarupplevelsen till en ny nivå.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se