ANNONS

CDON anklagas för bedrägliga priser: "Kan stänga av handlaren"

David Olhed, CCO
Foto: CDON

"Ofta omedvetna fel".

ANNONS

Prissättning på marknadsplatser kan vara lite snårigt och det är inte alltid lätt att hitta rätt i den djungeln som konsument. Vi har tittat närmare på ett antal priser på CDON:s marknadsplats, som väckt frågor från uppmärksamma shoppare.

Här noterar vi bland annat röda lockpriser med rabatter på upp till 70-80 procent från en handlare med fokus på diverse mobiltillbehör, där det inte går att avgöra om det rekommenderade priset är korrekt eller godtyckligt, då produkterna saknar varumärke och därmed är snudd på omöjliga att göra en prisjämförelse på.

Däremot kan vi konstatera att de angivna rekommenderade priserna är högre än på vad som av allt att döma är exakt samma varor, fast hos andra säljare, på marknadsplatsen. Det är även oklart hur länge de röda lockpriserna på berörda produkter legat uppe.

"Fri prissättning gäller"

Dessutom ser vi en annan handlare som på sin egen plattform har lägre priser än de man säljer samma varor för på CDON:s marknadsplats. Bland annat säljs en penna för 2 kronor styck i den egna e-handeln och 93 kronor hos CDON. Lägger vi till frakt blir priset för pennan 83, respektive 172 kronor.

Vi frågade CDON vad som egentligen gäller och vilka kontrollmekanismer man har för att konsumenter inte ska bli dragna vid näsan när de letar fynd på marknadsplatsen.

På vår marknadsplats gäller fri prissättning från handlarna enligt riktlinjer från oss. Vi har även riktlinjer vad gäller hur handlarna läser in sina priser och eventuella rabatter. Vi strävar efter att alltid ha öppen kommunikation med våra handlare samtidigt som vi i stor utsträckning kontrollerar att rabatter appliceras. Oftast hittar vi eventuella felaktigheter själva och då åtgärdar vi det omgående, säger David Olhed, CCO på CDON till Ehandel.

"Uppmuntrar feedback"

Han uppmanar även kunderna själva att vara uppmärksamma på priser och rabatter som ser lite för bra ut för att de ska vara sanna och att även höra av sig till CDON med den informationen.

Vi uppmuntrar även feedback från våra kunder - om en kund har uppmärksammat något som de upplever som möjlig felaktig information så tar vi direkt kontakt med handlaren och gör nödvändiga åtgärder, om även vi utvärderar det som inkorrekt information.

Vad händer med de handlare som bryter mot regelverket på marknadsplatsen?

Vi har i dag drygt 1200 handlare och vi strävar efter att arbeta nära dem. Ofta så beror inkorrekt information på omedvetna fel, men upptäcker vi systematiska fel så kan det bli att vi stänger av handlaren samt påminner om riktlinjerna och eventuellt ger behövd support.

Vi utvecklar kontinuerligt funktioner på plattformen för att förbättra automatiseringen och kontrollen. Vi jobbar också kontinuerligt med att förbättra indata och kategorisering av alla produkter som läses in på marknadsplatsen - för att ständigt förbättra kundupplevelsen och ändå behålla enkelheten för våra handlare, säger David Olhed.

Nils Lund
nils@ehandel.se