För nästan exakt ett år sedan slog den svenska nätbutiken CareOfCarl upp portarna i Norge. Efter att ha vuxit ifrån 11 miljoner 2012 till 63 miljoner 2014 kände man sig redo att gå utanför Sverige.
Räkenskapsåret som slutade i april 2015 visar fortsatt fin tillväxt och företaget omsatte då 95 miljoner kronor.
"Det finns en tydlig lucka"
Nu tar grundaren Henning Källqvist sin nätbutik till andra sidan sundet. Från och med idag är det fritt fram för danskarna att ta del av CareOfCarls utbud av exklusiva märkeskläder för män. Butiken hamnar på den passande adressen CareOfCarl.dk.
- Marknaden för kläder online är en bransch med stenhård konkurrens. Trots detta så tror vi att det finns en tydlig lucka för en aktör som oss på den danska marknaden. Vi har ett unikt sortiment genom vår kombination av stora internationella toppvarumärken samt specialiserade nischtillverkare, säger Henning Källqvist.
Företaget tror även att deras stilexperter och stilguider kan bidra till att locka nya kunder. CareOfCarl är ett ungt bolag som startade 2010 och Henning Källqvist ser fortfarande det behov och den efterfrågan han såg när han startade nätbutiken.
Fokus på kvalitet och hantverk
Danska stilexperter ska även hålla med om att Danmark är eftersatt när det kommer till exklusiva märkeskläder för män. Ett fåtal butiker finns tydligen i Köpenhamn men landet sägs ligga efter länder som Italien, England och även Sverige. Det ska dock inte handla om ett mindre intresse för dessa produkter enligt Henning.
- När vi startade Care of Carl för fem år sedan saknade vi själva en butik online där man kunde handla kläder och skor från kvalitetsmärken. Vi tycker att män, oavsett var de bor, ska kunna köpa de kläder de själva tycker om. Danmark har alltid varit ett design- och textilland, känt för sitt fokus på kvalitet och hantverk. Vi tror att det finns många danska män som delar passionen och intresset för kvalitetskläder med oss, säger Henning Källqvist.