ANNONS

Care of Carl nästa e-handlare att ta sig in i kundens bil

Care of Carl nästa e-handlare att ta sig in i kundens bil
Nytt mode direkt till bilen
Foto: incardelivery.volvocars.com

Första modeaktören hoppar pĂ¥ bakluckeleveranserna.

ANNONS

Volvos och PostNords leveranssamarbete, som gĂ¥r ut pĂ¥ att kunderna fĂ¥r sina varor direkt till bakluckan pĂ¥ bilen, har nu pĂ¥gĂ¥tt i drygt tvĂ¥ Ă¥r. Hittills har aktörer som NetOnNet, Lekmer, Mat.se och Eleven tagit till sig tjänsten, som dock bland annat kräver att kunden har en tillräckligt ny Volvomodell.

LĂ„S Ă„VEN: FrĂ¥ga Carl leder till ny personlig tjänst med telemöte

Nu gör herrmodeföretaget Care of Carl gemensam sak med sina e-handelskollegor. Det innebär att kunder som kör en Volvo, och hĂ¥ller till i Stockholm, Göteborg eller Malmö, nu kan fĂ¥ sitt herrmode avlämnat i bilen. PostNords chaufför fĂ¥r helt enkelt tillgĂ¥ng till en tillfällig kod som gör det möjligt att under en begränsad tid lämna av ett paket i kundens bil.

"Ett bra komplement"

När Ehandel.se i april 2016 intervjuade Carl Warberg, affärsutvecklare för Volvos projekt "den uppkopplade bilen", stod det klart att bakluckeleveranserna är att se som ett komplement till hemleveranser och leveranser till ombud. 

- Alla vi pratar med som har testat tjänsten tycker att det är otroligt bekvämt. Det blir pĂ¥ kundens villkor. Jag tror inte att en lösning är det som löser alla problem. Ibland är ombudsleverans och hemleverans jättebra, men det här är ett bra komplement, sade Carl Warberg dĂ¥.

Han sade ocksĂ¥ att erbjudandet skulle bli starkare totalt sett ifall Volvo och PostNord kunde locka aktörer inom fler segment. Bland annat ville företagen etablera tjänsten inom mode, vilket man alltsĂ¥ har lyckats med nu.  

LÄS ÄVEN: Leverans till bil lockar fler e-handlare

Livsplanering efter leverans väljs bort

PĂ¥ PostNord är man nu nöjd med att intresset för leveranstjänsten hĂ¥ller i sig.

- Vi är glada över att ett sĂ¥ ansett e-handelsföretag inom mode som Care of Carl vill erbjuda den här servicen till sina kunder. Dagens konsumenter vill inte planera sitt liv efter hur de ska fĂ¥ sina paket levererade. De vill kunna välja hur och när de ska fĂ¥ sina paket. Med Volvo In-car Delivery ger vi fler valmöjligheter till vĂ¥ra kunders kunder, säger Jesper Johnsson, Head of eCommerce & Logistics pĂ¥ PostNord Sverige, i ett pressmeddelande.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se