Intresset för att expandera utomlands är glödhett. Det kan vi konstatera i vår nyligen genomförda undersökning. Vi har under veckan även berättat att BoxonDirect samt Nalleriet.se nu satsar utanför Sveriges gränser och om hur Tailor Store och Räckesbutiken lyckats med sina utlandssatsningar.
Caliroots är en annan aktör som gjort bra ifrån sig och företaget har sedan starten 2003 blivit en internationellt välkänd streetwearbutik med näthandel i mer än 70 länder. I fjol omsatte bolaget strax under 200 miljoner kronor, mycket tack vare ett lyckat lokaliseringsarbete i de nordiska länderna.
I år har Caliroots rullat ut lokala sajter i Tyskland, Frankrike samt Holland och nu ska man stärka sitt grepp om den tyska marknaden ytterligare. Något som ska ske genom ett nytt samarbete med butikskonceptet SOTO i Berlin.
Bildar nytt tyskt bolag
Samarbetet innebär bland annat att SOTO:s grundare Philip Gaedicke, Omer BenMichael och David Fischer fortsätter med driften av butikerna, inköp och PR. Det medan Caliroots kommer att bistå med sin erfarenhet inom e-handel, logistik och retailkoncept.
Samtidigt förs verksamheten över i ett nytt tyskt bolag där Caliroots grundare och VD, Andreas Koschnike, blir ny VD.
– Vi har under de senaste sex åren arbetat på att etablera ett starkt varumärke inom premium menswear och detta samarbete ger oss möjligheten att fortsätta denna resa. Caliroots styrkor inom logistik, affärsstruktur och e-handel kommer att vara till stor nytta för SOTO:s framtida tillväxtplaner, säger Philip Gaedicke, medgrundare av SOTO.
Planer på Caliroots-butik i Berlin
SOTO, som säljer mode i premiumsegmentet, har förutom nätbutiken Sotostore.com två fysiska butiker centralt belägna i Berlin och enligt Andreas Koschnike får man i och med samarbetet tillgång till ett bredare produktsegment samt en mer lokal närvaro på den tyska och europeiska marknaden.
Det ska även finnas planer på en Caliroots-butik i Berlin.
– Jag är mycket glad över att detta samarbete idag blivit möjligt och ser även fram emot tillväxtresan för SOTO. Partnerskapet ser jag som väldigt positivt för Caliroots, då vi ges en möjlighet att expandera till ett nytt geografiskt område och bredda vår målgrupp, säger Andreas Koschnike.