Andreas Koschnike är i branschen mest känd som Caliroots grundare. Han sålde under 2020 bolaget till Footway och har därefter verkat som Brand Director hos sin skapelse. Men nu har han landat ett nytt toppjobb. Han tar nämligen över som ny e-handelschef på J.Lindeberg, där han ska leda varumärkets digitala expansion och tillväxtresa.
Jag ser fram emot att få bli en del av J.Lindeberg och få leda denna fokuserade satsning på e-handel. Varumärket har en stark och spännande position mellan mode och sport, säger Andreas Koschnike i ett uttalande.
Bolaget har sett ett rejält uppsving i e-handeln, som under 2021 växte med 70 procent jämfört med året innan. Tidigare har ägaren Bestseller ansvarat för driften av e-handeln, men med Koschnike ombord tar man nu över ägarskapet in-house.
Bland annat planerar man att lansera en ny webbutik i början av 2023. Tanken är att bland annat att bygga kapacitet för att skala upp än mer globalt.
Andreas kommer till J.Lindeberg med allt det som krävs för att utveckla varumärket J.Lindeberg i allmänhet och vår e-handel i synnerhet. Kunskap och erfarenheter inom streetwear, mode och sport, absolut. Men han har också bevisat sig som framgångsrik entreprenör, säger Hans-Christian Meyer, vd på J.Lindeberg.