ANNONS

Caia sålde för 36 miljoner på en timme

Bianca Ingrosso höll kunderna uppdaterade i sociala medier kring släppet

Fem julkalendrar i sekunden.

ANNONS

I morse fick e-handelsföretaget Caias sajt svettas rejält då företaget släppte sin första julkalender någonsin. Trots ett stabilt pris på 1795 kronor så flög kalendrarna av de virtuella hyllorna.

Vad vi förstår lyckades man hålla sajten flygande men medgrundaren Bianca Ingrosso meddelade bland annat i sociala medier att orderbekräftelser kunde dröja på grund av det höga trycket. Det ska även ha varit en del andra problem på grund av ett stort antal kunder som bevakade släppet.

Sajten höll ihop fint utan strul. Det som dock kan upplevas som strul är att det tar lite tid för sajten att cacha och byta produkten från ”bevakningsbar” till ”köpbar”, säger Caias vd Mikael Snabb till Ehandel.

Men det var alltså inget allvarligt som stoppade köpfesten för en timme efter släppet var de totalt 20 000 kalendrarna slut.

Under de första 40 minuterna i morse sålde vi ungefär fem kalendrar per sekund, berättar Mikael Snabb.

Enligt Mikael Snabb är en julkalender något som kunderna efterfrågat och enligt medgrundaren Vanessa Lindblad så hade man fått in “rekordmånga” bevakningar på produkten.

Vi ville göra en julkalender för att det varit den mest efterfrågade produkten i vår community, säger Mikael Snabb.

Nu ser man fram emot att kunderna ska få sina kalendrar och dela med sig av öppningarna i sociala medier.

Vi är helt otroligt glada och nu ser vi framemot att följa lucköppningarna i sociala medier. Jag är otroligt stolt över vad hela teamet åstadkommit, avslutar Mikael Snabb.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se