ANNONS

Caia Cosmetics VD om tech-satsningen: "De gav oss chansen"

Mikael Snabb, VD på Caia Cosmetics

"Har 90 procent träffsäkerhet".

ANNONS

Igår berättade vi om det nya verktyget för online-sminkvarumärken Findation som nu, via Caia Cosmetics, har gjort entré i Norden. Caia lanserade detta i samband med att man avslöjade vilka slags produkter man kommer att släppa härnäst - nämligen foundations och concealers.

LÄS ÄVEN: Caia plockar in nytt tech-verktyg – blir först ut i Norden

För någon som inte sminkar sig så kanske de här två typerna av produkter inte säger så mycket, men det vi pratar om är alltså två sminkprodukter som helst ska matcha ens hudfärg. Något som alltså är svårt att avgöra om man inte har produkten i handen, och det är precis det här problemet Caia Cosmetics har löst med hjälp av det australiensiska företaget Findation.

Vi ville ha ett innovativt verktyg som på ett enkelt sätt kan hjälpa våra kunder att hitta sin rätta färgnyans, när vi nu äntligen släpper foundations och concealers, säger Mikael Snabb, vd på Caia Cosmetics, till Ehandel.

Bolaget bakom Findation gillar hur vi arbetar direkt mot slutkund och att vi uteslutande säljer online, därför gav de oss chansen att få bli först i norra Europa med att använda Findations-verktyget.

Det Findation gör är att matcha ihop nyansen av ett foundation-varumärke som man har hemma, med den motsvarande foundation-produkten hos Caia. I dagsläget bygger verktyget på information om 68 000 nyanser från över 1500 olika varumärken.

Hur stor är Findations träffsäkerhet? 

Den ligger på cirka 90 procent, men vi arbetar kontinuerligt tillsammans med Findation för att få den ännu bättre, säger Mikael och fortsätter:

Men det är superviktigt att inte förlita sig till 100 procent på den matchning som Findation kommer fram till, det bästa är att kombinera resultatet med vårt material som exempelvis våra modellbilder, swatches och filmer.

Ska ni använda er av den här tekniken till andra produkter? 

Findation fokuserar endast på foundation- och concealer-nyanser i dagsläget, men konceptet fortsätter att utvecklas hela tiden och om allt går bra kan vi säkert tänka oss att använda det bredare i framtiden, avslutar Mikael Snabb.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se