I torsdags avslöjade Caia Cosmetics, Bianca Ingrossos och Vanessa Lindblads skönhetsvarumärke, sitt nästa produktsläpp. Som vanligt lanseras produkterna på sajten några dagar innan köp-knappen. Den här gången blev det dags för foundations och concealers, samt matchande sminkverktyg och en necessär.
Vad som dock är unikt är att företaget har installerat en funktion som matchar kunden med rätt, enligt företaget, nyans av Caias nya produkter. Rent praktiskt så funkar det som så att kunden väljer sin nuvarande foundation och nyans i en lång lista och då får kunden ett resultat av vilken av Caias produkter som är en motsvarighet av den nyans man brukar ha.
Vi har lagt ner väldigt mycket tid och energi på att göra research, för att kunna göra det så enkelt som möjligt för er att snabbt och enkelt kunna hitta er nyans av våra foundations. Vi är först i hela Norden med att ha något som heter Findation, världens största databas med foundation-varumärken, förklarar Bianca Ingrosso i en video på Instagram.
Databasen är framtagen av ett det australiensiska företaget Findation, som kom ingång med konceptet 2012 och idag har information om foundation-produker från 1577 varumärken och runt 68 000 nyanser.
Caia Cosmetics är alltså det första nordiska företaget som nu använder sig av det här verktyget. Andra varumärken som har det installerat på sin sajt är bland annat skönhetskedjan Sephora och märket Bare Minerals.