ANNONS

Caia-bossen om AI-resan: "En sparkcykel kan bli en cykel"

Ted Boman, Johanna Eriksson Hamrén och Alex Baker
David Gustavsson/Ehandel

"De unga kollegorna kallade mig boomer".

ANNONS

E-handelsmässan E-commerce Expos andra dag på Kistamässan i veckan – avslutades med ett panelsamtal på en av de stora scenerna. Men det var skralt i bänkraderna. Många hade redan lämnat mässanläggningarna.

Ted Boman, vd på Ginatricot, och Johanna Eriksson Hamrén som är vd på Caia. Samtalet modererades av Alex Baker, som först frågade vad de ville få ut med att satsa på fysiska butiker.

Bianca (Ingrosso) ville först ha en rosa butik. Så blev det inte, svarade Johanna Eriksson Hamrén med ett skratt och fortsatte:

Men fysiska butiker har varit ett bra sett att skapa aktiveringar och att bygga event och happenings runt. Tanken var att vi skulle köra med en popup-butik i ett par månader. Sedan har vi förlängt gång på gång och nu kommer vi inte lämna de fysiska ytorna.

"Otroligt underhållande"

På en fråga om vad de respektive varumärkena står för i dag svarade Ted Boman att Ginatricot jobbar allt mer med hållbarhet, men att man behöver bli bättre på det. Även om man är duktig med sin hållbarhetsredovisning. Gina Tricot har även valt att satsa mer på den yngre målgruppen, de mellan 18 och 23 år, genom varumärket Gina Young.

Johanna sa att Binacas mål med Caia från början var att skapa ett alterego, i form av en persona vid namn Caia, som använder en viss typ av smink- och skönhetsprodukter. Och det är än i dag grundkärnan i konceptet.

Vi ska också ha ett otroligt underhållande och medryckande content. Det förväntar sig kunderna idag. Bianca säger det så fint, tycker jag: Vi måste alltid förtjäna kundernas tid. Så den underhållande delen är jätteviktig. När man kommer i kontakt med produkten och varumärket eller oss som organisation, så måste allt genomsyras av kvalitet och produkterna ska levereras i tid.

I kundtjänsten och i våra butiker vill vi också alltid vara "kind" och ta kunden i handen. Vi har till och med kunder som hör av oss i DM och frågar oss om vilket universitet de ska välja – eller som berättar att de har gjort slut med sin kille.

Viktigt vara tydlig

På frågor om vad vd:arna har för ledarstil så sa Ted att det är viktigt att alla på företaget vågar be om hjälp, för att nå sina mål.

Vi tog därefter in en AI-föreläsare nyligen för att fylla på med kompetens där. Sedan dess har vi gjort massa spännande projekt med Microsofts AI-assistent Copilot. Det är viktigt med transparens och att ingen undanhåller kunskapsluckor.

Johanna sa sedan att det är centralt med passion och engagemang och att alla på Caia måste brinna för sin ansvarsdel och vara sin egen entreprenör på sitt område.

Sedan tror jag på en prestigelös miljö där man gör resan tillsammans och har högt i tak, där inga frågor är konstiga. Det är också viktigt att våga utmana varandra och få bort alla silos med motstridiga intressen. Tydlighet är också centralt. Jag brukar få höra att jag är ganska rak och tydlig.

Moderatorn ställde även frågor kring AI-användning och Johannas besked var att Caia inte har som mål att vara först med det senaste inom AI.

Allting har ett pris, men vi följer det såklart och testar en del, men vi behöver inte heller gå all-in, sa hon.

Varor fastnade under corona

Ted berättade att Gina Tricot hade problem med varor som fastnade på olika platser under corona-åren. För att mildra problemet tog man hjälp av AI, för att ta reda på var varor fastnade och var de hamnade vid olika tidpunkter.

Vi kunde också se att olika varor sålde olika bra på olika platser, genom att vi tog in AI i den allokerings-processen.

Vi har ju allt inhouse i Borås med returhantering, lager och leveranser och AI har även bidragit till att snabba upp vår lageromsättning.

Doppat tårna i AI

Gina Tricot utforskar även AI-generering av reklambilder. Men det är samtidigt viktigt att man, ut mot kund, är tydlig med vad som är AI-genererat. Och än så länge är den satsningen i sin linda.

Johanna konstaterade att Caia hittills bara har "doppat tårna" i AI och främst använt det till översättning. Man tar det i dagsläget steg för steg och gör lite i taget.

Men en sparkcykel kan bli en cykel som kan bli en motorcykel. Lite så ser vi på AI-utvecklingen. Den sker gradvis.

Vd:arna fick även frågor på hur de tänker kring möjligheterna att fånga upp generation Alpha, de som är födda mellan 2012 och fram till 2025. Än så länge är den målgruppen för ung för att bli föremål för riktad reklam. Men moderatorn var nyfiken på att höra om vd:arna har några tankar på hur de kan fånga upp den här gruppen framåt. Det hade panelisterna dock inte några tydliga svar på. Johanna sa så här som saken:

Det är en bra fråga. Bianca har ju inte samma aspiration i den gruppen. Hon är nästan lite gammal. Alpha bryr sig inte om Bianca, sa hon med ett skratt.

Blev boomer-shamad

Hon tillade sedan att man i alla fall måste ha unga personer på företaget för att hänga med i vad unga gillar.

När det kommer till sociala medier är det ju till exempel skitsvårt att veta vad som är coolt, framför allt på TikTok. Jag kan inte sätta mig in i vad vi ska göra där. Jag blev till och med kallad boomer av kollegor när jag frågade något om TikTok. Och jag är verkligen ingen boomer, åldersmässigt.

Men man behöver leva i den världen varje dag för att ha koll. Allt ändras ju oerhört snabbt i dag och det är viktigt att man vågar lyssna in mycket som möjligt kring vad som händer i till exempel Tiktok-världen.

Ett ekosystem av kanaler

Hon tillade sedan att Caia använder alla möjliga kanaler. Tiktok, Instagram och även Linkedin. Hon beskrev det som ett helt ekosystem av kanaler.

Tiktok är ju starkast och växer snabbast just nu. Men egentligen handlar det mer om att sätta ramar för det vi inte gör. När det går så här fort, så är det viktigt att veta vad som är icke-beslutet, fyllde Ted i.

Moderator: Hur ser ni på event och samarbeten framåt?

Tiden är förbi för PR-event med ett uppdukat bord med lite blommor. Sådant scrollar man bara förbi idag. Men vi kommer att göra event och målet är att hitta nya sätt att göra det på och att skapa en wow-känsla, avslutade Johanna.

David Gustavsson
david@ehandel.se