Caia Cosmetics, Bianca Ingrossos sminkbolag, har ett flertal gånger fällts av Reklamombudsmannen för bland annat könsdiskriminerande reklam.
LÄS ÄVEN: Bianca om RO:s fällningar av CAIA – ”det är 2020 nu”
Men nu har RO valt att fria sminkföretaget från den senaste anmälningen.
Det som anmäldes den här gången var en av Bianca Ingrossos Youtube-videor som hon spelade in tillsammans med sin assistent Lovisa Worge. I videon sitter duon och svarar på ett gäng frågor som Bianca har fått från sina följare. Videon publicerades på Biancas egna kanal.
En av frågorna gällde när en produkt som såldes slut på Caia Cosmetics skulle komma tillbaka i lager. Bianca och Lovisa svarar:
Nu pratar vi Caia alltså, nu blir det även igen reklam. Jag måste, man måste ju säga det här. Den kommer tillbaka nu i slutet av november. Håll utkik på vår Instagram skulle jag säga, så följ oss Caia Cosmetics. Om ni följer aktivt våra stories så kommer ni vara de första som får se det och då är det snabba puckar alltså. Vi har över 60 000 personer som väntar på just Classy-paletten. Så, ni är väldigt många, säger Bianca.
Sitt inte och tveka, utan klicka hem skiten, säger Lovisa.
In och köp, för sen kommer det ta så här lång tid igen. Det är bara så det är, fyller Bianca i.
Konversationen fortsätter i elva sekunder. Enligt anmälaren innehåller videon, som av anmälaren benämns som reklam, "otillåtna direkta köpuppmaningar som är riktade till barn".
En stor del av de personer som följer Bianca Ingrosso på Youtube är barn. Köpuppmaningen är således riktad till barn. Uttrycken som används i filmen strider mot marknadsföringslagen och mot aktsamhetskravet, skriver anmälaren till RO.
Caia Cosmetics bemöter anklagelserna och svarar att Youtube-filmen är, enligt bolaget, tydligt reklammarkerad och att målgruppen är kvinnor mellan 18 till 40 år och alltså inte barn som anmälaren påstod.
Reklamombudsmannen bedömer att reklamen inte brister i kravet på laglighet.
Nämnden finner att varken det anmälda inlägget i sin helhet eller den anmälda sekvensen i inlägget har en utformning som är särskilt riktad mot barn eller som i stor utsträckning kan anses beröra barn under 18 år. Nämnden har heller inte tillgång till någon utredning som visar att det finns många ungdomar under 18 år som faktiskt berörs av reklamen. Nämnden finner därför att reklamen inte kan anses riktad till barn i den mening som avses i marknadsföringslagens svarta lista.
Reklamen kan därför inte sägas innehålla direkta köpuppmaningar till barn och strider därmed inte mot kravet på laglighet i artikel 1 första stycket i ICC:s regler.