Influencer marketing-byrån Proad meddelar idag att man lanserar "en digital handelsplats i form av en marknadsplats". Men när redaktionen kontaktar företaget förklarar man att det egentligen handlar om en e-handelslösning som ska integreras på influencers - som ingår i Proads profilkatalog - bloggar och sajter.
Vi representerar några av Sveriges största influencers och att integrera deras webbshoppar i en gemensam lösning har länge stått högt upp på vår agenda. Vi vill kunna erbjuda våra kunder, såväl som våra influencers, den bästa och smidigaste upplevelsen. Vi är glada över att kunna lansera en marknadsplats som lever upp till allt detta, säger Magnus Noord, vd på Proad, i ett pressmeddelande.
"Relativt stor investering"
Proad kommer att "sköta allt det administrativa" kring driften av e-handelsbutikerna, som i bakgrunden kommer att ligga på en gemensam plattform.
Antalet influencers som säljer egenframtagen merch och andra produkter ökar, men då deras webshoppar ofta hostas på externa platser/sidor innebär det att influencern inte har full kontroll över sitt varumärke. I många fall behöver de även köpa upp ett lager av produkter, något som ofta innebär att de behöver genomföra en relativt stor inledande investering.
Inte av ekonomiska skäl
Enligt vd:n Magnus Noord kommer satsningen inbringa 30 miljoner kronor inom tre år.
Vår förhoppning är att marknadsplatsen om tre år ska omsätta 30 miljoner. Men vi gör inte detta för den ekonomiska delen i första hand – fokus för oss är att profilerna äger sitt varumärke i sina samtliga kanaler, säger han.
Vi kommer att fortsätta att satsa på nya segment och att utöka vår verksamhet, men det är viktigt för oss att inte göra avkall på våra kärnvärden för att fortsätta växa. Vi arbetar väldigt nära våra profiler såväl som kunder och det kommer vi att fortsätta att göra, oavsett hur stora vi blir, avslutar Magnus Noord.