E-handelsjätten Bygghemma fortsätter att växa sig större, både organiskt och med förvärv. Omsättningen för årets tredje kvartal landar på 1,25 miljarder kronor, vilket ska vara en tillväxt med 11 procent jämfört med samma period i fjol.
- Under det tredje kvartalet fortsatte vi stärka vår position som den ledande nordiska onlinebaserade aktören inom ”home improvement”, vilket innefattar DIY (gör-det-själv) och heminredning. Samtidigt såg vi att andelen online-försäljning för marknaden som helhet fortsatte att öka, kombinerat med en överlag stabil utveckling på den nordiska marknaden, säger Mikael Olander, koncernchef och vd, i en kommentar till rapporten.
Företaget ska ha påverkats negativt av den svaga kronan och det varma vädret under juli och augusti, men försäljningstillväxten ska trots detta ha varit god. Utvecklingen ska främst förklaras med en stark organisk tillväxt inom segmentet gör-det-själv (DIY). Det justerade rörelseresultatet för perioden landar på 30,6 miljoner kronor, vilket är en försämring mot fjolårets 52 miljoner.
"Ledande renodlade onlineaktören"
Under rubriken viktiga händelser så rapporterar Bygghemma att de förvärvat 30 procent av e-handlaren Furniture1. En nätbutik som ska vara ledande i Baltikum och Östeuropa.
- Furniture1 är den ledande, renodlade onlineaktören i regionen och har under de senaste tre åren uppvisat en årlig tillväxttakt (CAGR) om cirka 73 procent och uppnådde under perioden september 2017 - augusti 2018 (rullande 12 månader) en omsättning om cirka 200 miljoner kronor, meddelar Mikael Olander.
"Egna fordonsflottor"
Bygghemma ska även ha en option på att förvärva upp till 80 procent av aktierna i Furniture1. I det fjärde kvartalet ska Bygghemma även ha köpt e-handeln Edututor, som ska vara ledande inom grillar, belysning och kökstillbehör i Finland. Edututor omsätter cirka 45 miljoner kronor.
- Vi ser betydande synergier mellan våra befintliga verksamheter och Furniture1 inom bland annat inköp, eftersom Bygghemma är en av de största inköparna av möbler i Baltikum. Därutöver ser vi goda möjligheter att utveckla heminredningssegmentets försäljningsmodell, där Furniture1 ligger långt fram avseende både webbutveckling och sortimentsarbete. Dessutom har bolaget kommit mycket långt när det gäller logistik och last mile-leveranser, genom bland annat egna fordonsflottor på alla sina marknader, säger Mikael Olander.
Bygghemma håller även själv på att rulla ut egna last-mile leveranser i Sverige och ska nu dra nytta av Furniture1:s expertis på området.