Byggjätten på nätet, Bygghemma, har gjort en del stora förvärv och stora sammanslagningar den senaste tiden. Nu stärker man upp med en lite mindre e-handlare som säljer sten på nätet, Stonefactory.
Företaget startades 2010 av Jan Domelid under sista året på Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Det hela ska ha börjat med att han importerade marmor.
- Eftersom jag alltid tyckt om att rita hus och studera byggnader var min första tanke att bli arkitekt men samtidigt har jag alltid varit intresserad av entreprenörskap, förklarar Jan Domelid, medgrundare och VD.
- Under sista åren på Jönköpings Handelshögskolan bestämde jag mig för att börja importera marmor till Sverige. Det var en fantastisk känsla att få åka och träffa leverantörer och se hur det det verkligen ser ut när marmorblock beskärs och se hela processen bakom produkten som köps i butiken.
Stonefactory ska endast tagit in blygsamt med extern finansiering under uppstarten, från affärsängeln Fredrik Hydén, och företaget ska ha varit lönsamma sedan 2012.
"Ledande aktör även i övriga Norden"
Nu går alltså Bygghemma in och köper upp e-handeln vilket borde kunna ses som ett betyg på att man lyckats med att sälja sten, eller mer specifikt kakel, klinker och natursten, till svenska konsumenter.
- Vi är mycket glada att ha blivit en del av Bygghemma Group. Vi ser genom den här affären stora möjligheter att kunna accelerera vår utveckling och tillväxt, både genom utökat sortiment men också genom geografisk expansion. Vi är övertygade om att vi genom vårt goda samarbete med både leverantörer och kunder kan bli en ledande aktör även i övriga Norden, säger Jan Domelid.
Jan Domelid kommer kvartstå som VD i företaget och verksamheten kommer fortsatt att drivas och expanderas från Linköping.
Målet 100 miljoner 2018
Mikael Olander, VD på Bygghemma Group, är mycket imponerad av Stonefactorys framgångar med att sälja sten online.
- Vi är mycket glada och stolta att genom vårt senaste förvärv, Stonefactory.se, kunna förstärka vår position inom den snabbt växande marknaden för kakel, klinker och natursten på internet. Genom förvärvet av Stonefactory.se har vi knutit till oss en aktör som på ett imponerande sätt har utvecklat en mycket stark ställning inom sin nisch under de senaste åren, kommenterar han köpet.
Stonefactory räknar med att omsätta 30 miljoner kronor för 2016 med fortsatt lönsamhet. Nu ligger fokus på att nå 100 miljoner kronor under 2018, meddelar företaget.