Nu tar Rocker sikte på B2C-branschen.
– Vi kan erbjuda något unikt och skräddarsytt för våra kunder, säger vd Jonas Hultin.
För drygt tre år sedan inledde Rocker arbetet med att bygga en flexibel P2P-lösning till Blocket, något som mynnade ut i tjänsten Blocket Betalning. Men tanken var hela tiden att senare erbjuda tjänsten bredare, till B2C-aktörer som vill ha en prisvärd och personlig betallösning för sina kunder.
Erfarenheten av att bygga en P2P-lösning som på många sätt är mer krävande – där två privatpersoner ska kunna göra trygga affärer med varandra – tar de nu med sig in på B2C-marknaden.
– Man kan säga att vi började med det som är svårast. Nu tar vi med oss lärdomarna därifrån till en ny målgrupp, e-handlare som kanske inte har hittat en checkoutlösning de är nöjda med ännu. Eller de som vill ha större frihet i utformningen av sin e-handel.
En utmaning för mindre bolag i dag är att hitta en betallösning som går att skala och anpassa efter det egna behovet. Där kan Rocker erbjuda flexibilitet, både utseendemässigt och prismässigt.
– Eftersom vi i nuläget är en mindre spelare – men fortfarande med flera miljoner transaktioner årligen – har vi helt andra möjligheter att specialanpassa erbjudandet. Det är svårare när man måste anpassa sig efter tusentals kunder, säger Jonas Hultin.
Med Rocker går det bland annat att integrera och anpassa betallösningen så att den “smälter in” i den övriga sajten, vilket ger det en helt sömlös upplevelse för kunden. En stor skillnad mot flera konkurrenter då köparna istället hamnar på en extern plattform där betalningen sker.
– Vi kan också erbjuda företag en lösning som passar just deras plånbok, så att man inte betalar mer för ett system än man behöver. Vårt motto är att båda parter ska känna sig som vinnare när avtalet är klart.
Förutom att e-handlare kan ta betalt på alla tänkbara sätt är en till styrka med Rocker att det också går att bestämma hur ofta utbetalningarna ska ske.
– Vissa vill få sina pengar dagligen, andra vecko- eller månadsvis. Vi har ingen standardiserad lösning utan låter kunderna själva välja vad som passar dem bäst.
Ett bevis på uppskattningen Rocker hittills har fått av sina affärspartners är snittbetyget 4.6 stjärnor på Trustpilot.
– Trots att vi har jobbat med jätten Blocket så är vi i grunden fortfarande en agil startup med allt vad det innebär. Vi hoppas att många e-handlare kommer att upptäcka fördelarna med att anlita Rocker för sina betalningsbehov, avslutar Jonas Hultin.