Månadens Handelsbarometer från Svensk Handel har trillat in, och de dystra framtidsutsikterna fortsätter att prägla stora delar av den svenska handeln även i april.
Inte minst inom butikshandeln där framtidsindikatorn, som väger samman förväntningar kring försäljning, antal anställda och lönsamhet, sjönk till 71,9 jämfört med 74,2 i mars. Samtidigt konstaterar man att dagligvaruhandelns framtidsutsikter är sämre än under den värsta pandemimånaden.
Att människor konsumerar är centralt för handeln, och det gör man inte i lika stor utsträckning för stunden. Vi ser också hur handelns kostnader ökar och hur marginalerna minskar. Därför ställer vi oss fortsatt frågande till vad regeringen ville uppnå när de höjde arbetsgivaravgifterna i början av april, då de höjer företagens kostnader ytterligare, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Vårkänslor för e-handeln
Däremot råder det en liten strimma hopp bland landets e-handlare. E-handeln är den enda branschen där framtidsutsikterna är ljusare än för en månad sedan, med ett indikatorvärde på 84,4. Det är framför allt möjligheten att anställa och verksamhetens lönsamhet som driver upp siffrorna.
Man betonar dock att ökningen sker från låga nivåer och att man fortsatt befinner sig en bra bit ifrån det neutrala indikatorvärdet 100.
Även fast läget är tufft finns det många ljusglimtar inom den svenska e-handeln. Vi ser hur tillväxten för kläder och skor ökade under det första kvartalet och det finns många företag med starka varumärken som trots konjunkturläget fångar konsumenternas intresse. Dessutom stundar snart sommaren, vilket innebär fler inköp och ett större behov av extrapersonal, säger Sofia Larsen.