Redan 2011 berättade vi på Ehandel.se om hur fysiska butiker infört en avgift för att prova sportartiklar. Den gången handlade det inte bara om att konsumenter först provade i butik för att sedan beställa på nätet, utan det var även gränshandel med fördelaktiga villkor som ställde till det.
Nu är provningsavgiften tillbaka igen och denna gång i vårt grannland Danmark. Där har framför allt en butik, men fler verkar vara sugna på att hoppa på tåget, valt att inför en avgift på 150 danska kronor per timme vid provning av bröllopsklänningar.
"Det är så dålig stil"
Lina von Bale, som driver den fysiska butiken Brudekjoler Weddingdeluxe på Själland, har helt enkelt fått nog av att folk provar varor “i timmar” för att sedan köpa likvärdiga varor på nätet.
- Det är helt enkelt så dålig stil, säger Linda von Bale, till den danska tidningen Politiken.dk.
Hon har nu även kontaktat 30 andra brudklänningsbutiker i Danmark för att föreslå att de gör likadant. Fyra av dem ska, enligt tidningen, ha svarat att de också ska införa en avgift.
"Tar mycket tid att hjälpa kunder"
Karina Hvid Carlsen, butikschef på Nicolai Brudekjoler, instämmer med Lina von Bale om att detta är ett stort problem.
- Vi tillbringar mycket tid med att hjälpa kunder att hitta rätt modell och storlek som passar just dem, med erfarenheten att kunderna tyvärr alltför ofta väljer att köpa något liknande över Internet istället, säger hon.
Enligt Politiken ska problemet inte bara gälla brudklänningar utan även de som säljer musikinstrument, sportkläder och träningsskor sägs lida av att konsumenter först provar ut saker i butikerna för att sedan gå hem och beställa dem på nätet.
Är det olagligt?
Tidningen har till och med frågat det danska konsumentverket om det är lagligt att göra såhär. Vagn Jelsøe som är vice direktör där svarar att det “långt ifrån är olagligt”. Han menar på att samma sak lär hända åt andra hållet också, det vill säga att konsumenter efterforskar på nätet för att sedan köpa i butik. Han tycker att butikerna istället måste spela på sina fördelar för att vinna kunderna.
FDIH, den danska motsvarigheten till Svensk Digital Handel, är också övertygad om att det är en dum idé att ta betalt. Kommunikationschefen på FDIH, Henrik Theil, menar på att problemet inte är särskilt stort men att vissa branscher kan vara mer drabbade än andra.
- Lösningen är inte att ta betalt för att prova. Jag tror personligen att det värsta man kan göra är att försöka blockera kunder på det sättet, säger han.