Butikshandeln börjar ana en viss morgonluft. Enligt Handelsbarometern för februari börjar framtidstron åter infinna sig i daglivaru- och sällanköpshandeln.
Coronakrisen har inneburit ett riktigt stålbad för stora delar av handeln och att fler butikshandlare återigen ser ljusare på tillvaron är glädjande. Att takten i vaccinationsarbetet inte tappar fart blir samtidigt avgörande för handelns möjligheter att återhämta sig, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Även om de alltjämt befinner sig under den neutrala indexnivån på 100, så stiger nu framtidstron med 7,2 enheter till 85,5. Men det är ändå lägre än under samma period förra året. Hos partihandlarna, som numer kommer att inkluderas i Handelsbarometern, är det dock något mer positivt. Här uppgår index till 95,6.
Vi lämnar de mörkaste försäljningsmånaderna bakom oss och blickar framåt mot våren. Det fina vintervädret har också bidragit till att driva försäljningen inom till exempel sporthandeln, säger Karin Johansson.
Hos e-handlarna är det såklart fortsatt muntra miner. Även om tron minskar med 0,7 enheter och därmed stannar vid 119,4.
E-handeln har gått som tåget genom hela coronapandemin. I februari minskar dock framtidstron något, e-handlarnas tro på den framtida försäljningen faller tillbaka från höga nivåer, säger Karin Johansson.