ANNONS

Butiker och underklÀder lyfter Lindex: "Nya nivÄer"

Lindex vd Susanne EhnbÄge

"FörbÀttrar vÄrt resultat ytterligare".

ANNONS

Lindex fortsÀtter att leverera starka kvartalsrapporter, sÄ Àven för Ärets första tre mÄnader. FörsÀljningsmÀssigt Àr ökningen tÀmligen blygsam och modeföretaget ökade med 0,7 procent mÀtt i lokala valutor, mÀtt i svenska kronor var tillvÀxten en procent. ResultatmÀssigt ser det dock bÀttre ut.

Rörelseresultatet för det första kvartalet uppgick till 62 miljoner kronor, en ökning med 6,9 procent jÀmfört med motsvarande period i fjol.

Vi Àr mycket nöjda med vÄr fina utveckling under första kvartalet. Trots den fortsatt utmanande omvÀrldssituationen lyckas vi förbÀttra vÄrt resultat ytterligare jÀmfört med föregÄende Ärs mycket starka inledning och nÄr nya resultat- och försÀljningsnivÄer, kommenterar Lindex vd Susanne EhnbÄge.

Samtidigt konstaterar modeföretaget att de fysiska butikerna stÄr för majoriteten av tillvÀxten just nu. Den digitala försÀljningens andel av omsÀttningen sjönk under kvartalet. FrÄn 22,9 procent för motsvarande period i fjol, till 21,6 procent i Är.

Vi ökar vÄr försÀljning i vÄra fysiska butiker med en tillvÀxt pÄ 2,3 procent och underklÀder var vÄrt starkaste affÀrsomrÄde under perioden med en ökning pÄ 14 procent. Med vÄrt inspirerande och vÀlbalanserade sortiment samt alla fantastiska medarbetares engagemang och stora kundfokus har vi fortsatt attrahera mÄnga nya kunder och stÀrkt Lindex varumÀrke ytterligare, kommenterar Susanne EhnbÄge.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se