I en ny rapport som omfattar april, maj och juni meddelar modemärket Burberry att försäljningen totalt sett ökat med fyra procent jämfört med förra året. Kvartalet är bolagets första för det här verksamhetsåret och perioden visar på en omsättning på 423 miljoner brittiska pund. Det är en ökning på 4 procent från förra året, men enligt företaget själv har tillväxten mer eller mindre stått stilla om man bortser från valutafördelar.
Butiknät som lager för e-handel
Bättre ska det dock ha gått för Burberrys digitala verksamhet och bolaget meddelar att 60 procent av trafiken till e-handeln nu kommer via mobilen. Enligt företaget har e-handelsverksamheten vuxit starkt i alla Burberrys regioner, det vill säga Europa, Amerika och Asia Pacific, och företaget lovar nu att fler digitala satsningar är på väg att se dagens ljus.
- De initiativ som vi berättade om i maj, att leverera ökad omsättning genom att fokusera på nyckelprodukter, produktivitet och e-handel samt på ett mer effektivt sätt att arbeta har kommit en bra bit på vägen. Därför känner vi oss säkra på att vi kommer att nå de mål vi tidigare satt upp, kommenterar Christopher Bailey, VD på Burberry.
Burberry har för närvarande 90 butiker världen över. Utöver att bidra med direktförsäljning till kunder fungerar de som lager för bolagets onlinehandel.