Den globala marknadsplatsen Etsy har under de senaste dagarna haft stora problem med sitt betalsystem. E-handlare på marknadsplatsen började redan under helgen, den 16 februari, rapportera konstigheter på sina konton. Vissa säljare fick till och med sina kort spärrade, efter att Etsy felaktigt debiterat flera tusen dollar.
Enligt företaget har endast 0,1 procent av marknadsplatsens över två miljoner säljare lidit av felaktiga transaktioner.
- På fredag eftermiddag gjorde vi en uppdatering i vårt faktureringssystem. Tyvärr innehöll uppdateringen ett fel, konstaterar Etsy.
Felet ledde till felaktiga debiteringar på vissa säljares kreditkort. Detta ska ha korrigerats på tisdagen i förra veckan, men många säljare är fortfarande inte nöjda med hur Etsy skött händelsen. Informationen till säljarna har i samband med händelsen varit mycket dålig, enligt de drabbade.
Ska inte hända igen
Företaget verkar dock ha fokuserat på att först och främst lösa problemet, enligt ett nytt uttalande:
- Medan det är viktigt för oss att vara transparent om vad som hände, inser vi att det är ännu viktigare att vidta åtgärder. Vi satte ihop en Payments task force, inklusive ledande befattningshavare hos Etsy, så snart incidenten började. Nu när vi har adresserat det ursprungliga felet, övergår denna arbetsgrupp till en omfattande översyn av hur felet inträffade. Med hjälp av dessa lärdomar kommer vi att identifiera möjligheter att förbättra och stärka våra befintliga processer för att säkerställa att det inte händer i framtiden, skriver Etsy.