För en tid sedan höjde Fyndiq avgifterna för att sälja varor på marknadsplatsen. Den kritiserade prishöjningen, som trädde i kraft den 1 augusti, innebär att Fyndiq tar sju procent av försäljningspriset för varje såld vara. Utöver det måste säljaren betala Fyndiq en fast avgift på fem eller tio kronor per såld vara, beroende på vad det är som sålts.
Men när säljaren tar del av Fyndiqs försäljningsvy där det står hur stor summa han eller hon ska få tillbaka när avgifterna är betalda, står inte den fasta avgiften på fem eller tio kronor med, vilket har fått en säljare att reagera. Först när personen ifråga kollar upp sin “kommande utbetalning” framgår det exakt hur mycket pengar han ska få av Fyndiq.
- De gömmer alltså sin nya fasta kostnad. De redovisar inte den kostnaden någonstans i deras system och jag hade missat det om jag inte var uppmärksam, säger säljaren till Ehandel.se.
Bugg när sidan uppdaterades
Men Fyndiq tillbakavisar att marknadsplatsen skulle ha försökt att dölja något, utan menar tvärt om att företaget har varit tydlig i informationen till sina handlare.
- Vi har skickat ut information om det vid flertalet gånger, nu senast strax innan förändringen trädde i kraft den första augusti, och så har ni skrivit om det också så det är svårt att smyga med det om man skulle ha haft den avsikten, säger Tariq Qandil, Chief Supply Officer på Fyndiq.
Problemet med ofullständig information i försäljningsvyn ska istället bero på en bugg som smög sig in när Fyndiq uppdaterade sidan. Fyndiqs utvecklare är uppmärksammade på situationen och enligt Tariq Qandil kommer en uppdatering som ska ta bort buggen att släppas under dagen.
- Då kommer man tydligt att kunna se den fasta avgiften även där. Däremot så stämmer allt annat, från bokföringstekniska delar till totalsumman för utbetalningen.