Fraktuppstickaren Budbee syns numera i många e-handlares kassor och därmed har man förstås också känt av den ökade e-handeln under förra veckan. Logistikaktören rapporterar nu en rejäl ökning jämfört med i fjol.
Under Black Week har Budbee levererat 200 procent fler paket än fjolårets Black Week, meddelar företaget i ett utskick.
Anledningen är förstås en generell e-handelsökning men också att bolaget levererar till fler orter i år.
Paketvolymerna för Black Week har i år totalt sett varit större än våra prognoser, framför allt kom volymökningen något tidigare än förväntat. Vi har trots detta lyckats leverera nästintill alla paket med normala ledtider, säger Simon Strindberg, CMO på Budbee.
Tiodubblat sorteringen
Enligt företaget håller man alltså än så länge sina leveranstider trots det ökade trycket. Inför Black Friday tog Budbee in 100-tals nya medarbetare och man har mer än tiodubblat sin sorteringskapacitet tack vare fem nya sorteringsmaskiner.
Innebar Black Friday extra högt tryck för er?
Volymerna ökade tidigare i år och har varit mer utfördelat över veckan än tidigare år. Fredagen hade trots detta störst antal bokade leveranser utav alla dagar i veckan. Isolerar vi fredagen så levererade vi 2020 160 procent fler paket än 2019, vilket visar på att resterande del av veckan stod för en större del av ökningen, säger Simon Strindberg till Ehandel.