Hemleveransaktören Budbee har sedan starten för ett par Är sedan positionerat sig som en utmanare till de stora logistikaktörerna. Bolagets ambition Àr att göra den sÄ kallade last mile-leveransen inom e-handeln, det vill sÀga den sista biten hem till dörren, smidigare för slutkonsumenten.
"Största satsningen vi gjort"
Budbee startade i Stockholm men har pÄ senare tid utökat sitt leveransomrÄde till Göteborg och Malmö, samt till Köpenhamn och Helsingfors. OmsÀttningen har ökat, samtidigt som bolaget har tagit in tiotals miljoner i externt kapital.
LĂS ĂVEN: Kinnevik lyfte nĂ€ra 700 miljoner av e-handelsnotering
Nu rapporterar DiDigital att H&M och Kinnevik gÄr in med ytterligare 50 miljoner kronor i Budbee. Pengarna ska anvÀndas till en expansion till NederlÀnderna, dÀr Budbee för första gÄngen gör ett försök att inta ett helt land i ett och samma svep. NÄgot som förstÄs Àr möjligt tack vare att landets befolkningstÀthet Àr mycket högre Àn i Norden.
- Det Àr en betydligt större satsning Àn nÄgot annat vi har gjort, sÀger Budbees vd Fredrik Hamilton till DiDigital, och tillÀgger att fler marknader i Benelux-omrÄdet Àr aktuella för Budbee att expandera till pÄ sikt.
Jagar inte lönsamhet
Medan Budbees omsÀttning har stigit Är för Är, sÄ har det gÄtt i motsatt riktning pÄ resultatsidan. à r 2017 gjorde företaget en förlust pÄ 17 miljoner kronor med en omsÀttning pÄ 34 miljoner. Samtidigt uppges företaget vara vÀrt betydligt mer Àn sÄ. Efter den senaste investeringen vÀrderas Budbee enligt DiDigital till nÀra en miljard kronor.
- Logistik Àr en volymaffÀr, sÄ lönsamheten Àr vi inte ute efter att jaga i dag. DÀremot vill vi nu bygga en grund sÄ att vi över tid kan vara ett bolag som stÄr pÄ egna ben, sÀger Fredrik Hamilton.
LĂS ĂVEN: Budbee ökar med 76 procent - men förlusten trediubblas