Budbee har varit stekheta i nyhetsflödet den senaste tiden. Inte minst när det kommer till deras paketboxar. Förra veckan kom beskedet att man både tar in 400 miljoner i en kapitalrunda och säkrar en nästan lika stor bankkredit. Och i måndags fick vi veta att de ska placera sina boxar på 300 av OKQ8:s bensinstationer i landet.
I början på april avslöjade last mile-bolaget en av sina största framgångar hittills. Man hade vunnit en upphandling i Nederländerna och Belgien som innebar att man kommer att förfoga över det största nätverket med paketboxar i Benelux.
Men vad är det egentligen Budbee bygger i en sådan rasande fart? Och varför är paketboxarna det nya heta. Det har vi tagit reda på.
Vi har en vision att bli den ledande e-handelsplattformen i Europa. Boxprodukten är en del i det, i kombination med hemleverans. Hos oss kan man, efter lagd beställning, också ändra om man vill ha hemleveransen till ett skåp istället, eller vice versa. Något som vi ser är populärt bland konsumenterna, säger Ann Sonne, kommunikationsdirektör på Budbee, till Ehandel.
Vi har också ett moget hemleveranserbjudande och det är en mer komplex tjänst. Så när vi lade till boxarna kunde vi skala upp det snabbt. Det är en kombination som kommer att bli viktig. Det kommer också variera från land till land, eftersom det handlar om olika kulturella arv. Vissa marknader är mer vana vid hemleveranser än andra.
LÄS ÄVEN: Budbee vann jätteavtal: "Skickar fler paket än hela Postnord" - Ehandel.se
"E-handeln klarar sig inte utan"
Går man in i Budbees app så blir det tydligt att den där e-handelsplattformen inte handlar enbart om logistiktjänster. Där finns nämligen en flik som mer liknar en marknadsplats i dagsläget.
Vi släppte en ny version av appen tidigare i år. Jag såg i dag också att den ligger näst högst upp bland gratisappar i App Store. Det vi har gjort är att vi har byggt ut den ännu mer med en shoppingupplevelse som är riktad till dig som konsument. Vi kan till exempel rikta särskilda erbjudanden, säger Ann Sonne och fortsätter:
Vi har nämligen sett att i de kassor där Budbee finns som leverantör, så ökar också kundkorgen. Leveranserna är en så viktig del i e-handelsupplevelsen - det är den enda beröringspunkten man har med konsumenten. Det är därför vi också vill bygga en plattform. E-handeln klarar sig inte utan kundcentrerade leveranser.
Om den här plattformen kommer att bli mer liknande det Klarna gör, eller rentav en renodlad marknadsplats som Amazon, Cdon eller Fyndiq, vill man inte avslöja i dag eftersom det är något man "fortfarande utforskar".
Men medan Amazon först byggde en marknadsplats och nu arbetar för fullt för att också bli speditör, har förstås Budbee möjligheten att göra den omvända resan.
Vi vill inte direkt jämföra oss med någon annan. Vi ser att vi tillsammans med våra handlare får en positiv effekt när vi går hand i hand. Det finns en outnyttjad potential där.
Både ni och konkurrenterna öser ut paketboxar nu, hur viktigt är det för er att få ut så många som möjligt så snabbt som möjligt?
Nja, vi är redan en av de ledande boxaktörerna i Europa så vi känner ingen stress med att komma ikapp någon annan. Vår utrullningstakt är kopplad till att vi ser en väldigt stor efterfrågan, både från handlare och konsumenter. I och med det stora upphandlingsavtal vi vann i Benelux, i konkurrens med alla de stora boxaktörerna, så kommer det bli väldigt stora volymer att hantera.
"Den där tråkiga startupen"
Budbee har redan annonserat att man har 5 000 skåp på väg. De ska spridas ut både på hemmaplan och över övriga marknader som bolaget är verksamt på. OKQ8 var ett av de samarbeten som marinerats. Men räkna med fler inom kort.
Vi har en del intressanta dialoger, som vi inte har kommunicerat ännu och inte kan kommunicera i dagsläget heller. Men vi ser att Beneluxregionen växer i väldigt snabb takt för oss. Och vi utökar också vårt erbjudande till fler zoner i de länder vi verkar. Vi har till exempel lagt till norra Sverige under våren och når nu därför 97 procent av Sveriges befolkning.
Det här är ingen billig satsning, kan det bli aktuellt med fler kapitalrundor framgent för att hålla tempot uppe?
Vi har ju varit den där tråkiga startupen, som har pratat om att lönsamhet är viktigt för oss. Vi räknar också med att nå det under 2023. I den här rundan gick vi medvetet också till våra redan befintliga investerare. Det handlade mycket om att vi ville få tillgång till utökade krediter hos banken. Och allt det här sammantaget, så har vi inte en förbränning varje månad som betyder att vi behöver nya pengar hela tiden. Vi har en stadig affärsmodell, som växer organiskt och får förtroende från vanliga banker.
Men innan vi rundar av för den här gången så behöver vi förstås veta mer om varför så många aktörer verkar rikta in sig på bensinstationer just nu. De ligger ofta lite avsides och frågan är om någon verkligen vill hämta sina paket där? Men det är Budbee övertygade om att så är fallet.
Både och förstås. Men det som är positivt med bensinmackar är att de flesta människor som äger en bil har behov av att åka dit relativt regelbundet. De ligger även strategiskt placerade, där folk rör sig, som till exempel nära bostadsområden och vid stora farleder. Vi ser också en generell utveckling där bensinstationer i dag blir mer servicehubbar. De har både matvaror, apoteksprodukter och fyller andra funktioner utöver att vara en bensinstation, säger Ann Sonne.
LÄS ÄVEN: Budbee fyller kassan med nästan 800 miljoner: "Otroligt stolt"