ANNONS

Bubblerooms vd avslöjar varför han investerade i bolaget han leder

Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko Nordström

"Vi har nått en halv miljard i omsättning under mina sex år".

ANNONS

Som Ehandel berättade på fredagsmorgonen så gav Bubbleroom styrkebesked i sin Q4-rapport – den första sedan börsnoteringen i november. Nettoomsättningen, jämfört med motsvarande kvartal året innan, ökade 19,3 procent till 125,8 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Styrkebesked från Bubbleroom efter börsdebuten: ”Stark tillväxt”

I en intervju med Ehandel säger vd:n Ville Kangasmuukko Nordström att han är väldigt stolt och glad över modebolagets prestation sedan börsdebuten i vintras.

Mellan 2016 och 2020 hade vi en årlig tillväxt på 36 procent. Sedan slog pandemin hårt mot oss, som en nischad aktör inom festklänningar. Men nu har vi fått ett kvitto på att vi har lyckats att ställa om bolaget, där vi ställt om vårt sortiment till att inte bara handla om festklänningar, utan även om vardags- och kontorskläder för kvinnor.

Och trots att Q4 var ett starkt pandemipåverkat kvartal med hög smittspridning, så slog man rekord inom flera produktkategorier. Men han vill av konkurrens- och börsmässiga skäl inte gå in på några enskilda siffror för olika segment.

Som noterat bolag har vi valt att inte göra någon segmenterings-rapportering. Så gör de flesta noterade bolaget. Man får göra en avvägning kring vilka siffror som är intressanta för marknaden och behålla vissa för sig själv av konkurrensskäl.

Hur prognostiserar du er fortsättning under 2022?

Vi befinner oss i en pågående transformation som "multibrand retailer" och kommer att ha ett stort fokus på att ta fram egna varumärken. Och där kommer vi att nyttja vår kapitalanskaffning på 144 miljoner, som vi tog in i samband med noteringen. Det ger oss också muskler att accelerera vår geografiska expansion.

Han talar i det sammanhanget om stora framgångar på Zalandos plattform där man hittills har lanserat sig i Sverige, Danmark, Tyskland och Holland.

Under 2022 är målet att även gå in i Frankrike, Belgien Italien, Polen, Tyskland och Holland. Vi ska också fortsätta att investera i hållbarhet och öka andelen hållbara material.

Varför vill ni till fler marknader?

Zalandos plattform är ett bra verktyg för att påbörja vår geografiska expansion och vi har byggt upp en väldigt fin kunddatabas och kan med plattformen nå de flesta marknader i Europa. Plattformen ger oss också värdefull data, så att vi på längre sikt kan planera för vår egen geografiska expansion av egna (digitala) Bubbleroom-butiker ute i Europa. Datainsikterna vi får från Zalando gör dessutom att vi kan ta bättre beslut och hitta rätt marknad.

Zalando tar all kunddata

Han tycker också att Zalandos lager i Tyskland ökar flexibiliteten i distributionen. Det befintliga lagret i Borås har inte tillräcklig kapacitet för att matcha efterfrågan. Och man bygger därför nu ett nytt lager i staden för ökad kapaciteten. Det ska stå färdigt under året.

Kombinationen av en varuhantering från både vårt eget lager i Sverige och via Zalandos Europalager ger oss en flexibilitet att prova nya produkter och att korta ledtiderna på storsäljande produkter på alla marknader.

Nackdelen, säger han, är dock att Zalando snor åt sig all kunddata. Bubbleroom har ingen koll på exempelvis kundernas kön, ålder och bostadsort och hur ofta de handlar. Det är därför man har ett långsiktigt mål om att bygga upp egna lokalt anpassade sajter på europeiska marknader. Zalando bjuder däremot på försäljningsdata.

Är det någon särskild marknad på kontinenten som ni tror mer på?

Vi tror på alla marknader. Det skandinaviska modet är stilrent lyxigt, glammigt och feminint. Och vi tror att våra produkter ofta passar ännu bättre in i den sydeuropeiska modebilden, där det är mer av ett glammigt och feminint mode i gatubilden, än i Norden, där det är mer avskalat.

Vår nisch sticker ut i marknadsbruset. De flesta konkurrenter är mer homogena, anser jag och fokuserar mer på de senaste trenderna.

Du har själv investerat i bolaget sedan noteringen. Hur kommer det sig?

Jag har varit här i sex år och fått bygga upp ett bolag, som när jag tillträdde hade 20 tjänstemän, men som i dag har 70. Vi har också nått en halv miljard i omsättning, vilket är ett strategikvitto på att vi rör oss i rätt riktning. Så när jag fick möjlighet att investera i bolaget så ville jag ta tillfället i akt.

Samtidigt backade EBIT-resultatet till -2,1 miljoner kronor i Q4. Det kan jämföras med en vinst på 1,2 miljoner, under Q4 2020. Vad beror det på?

Tittar vi på det justerade rörelseresultatet så är vi fortsatta lönsamma med en vinst på 200 000. Anledningen till att det ser ut som det gör är att vi har stärkt inköpsorganisationen med ökade personalkostnader på 3 miljoner som följd under 2021. Att ansluta till Zalando har också medfört en del uppstarts-kostnader. Men i takt med växande volymer så kommer vi att visa svarta siffror igen.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap