ANNONS

Bubblerooms pandemi-strategi förbättrade resultatet

Ville Kangasmuukko Nordström, vd på Bubbleroom

"Hittade efter omställningen en lönsamhet i vår grundaffär".

ANNONS

Det har hänt mycket hos Bubbleroom den senaste tiden. Företaget bygger nytt huvudkontor, distributionscenter och fotostudio på 20 500 kvadratmeter, man har klivit ombord hos modejätten Zalando för att ta sig an den europeiska marknaden samtidigt som företaget redan har börjat se effekterna av sitt arbete med att minska returgraden i sin e-handel. Bubbleroom har nyligen också berättat om sitt arbete med att utöka storleksskalan för att inkludera fler konsumenter.

LÄS ÄVEN: Bubblerooms nya kassa knäcker returfuskare: ”Tappar ingen försäljning”

Men när bolagets årsredovisning för 2020 presenteras står det klart och tydligt att Bubblerooms försäljning minskade under året som gick. Omsättningen sjönk med 10 procent, och landade på 384 miljoner kronor.

2020 blev ett utmanande år för Bubbleroom liksom för många andra aktörer inom modehandeln. När pandemin slog till i början av året sjönk efterfrågan drastiskt på bolagets största produktgrupp festklänningar. Detta tvingade bolaget att snabbt ställa om fokus. Pandemin har samtidigt gynnat e-handeln generellt, men modehandeln som helhet har backat, skriver företaget i rapporten.

Rörelseresultatet gick dock i rätt riktning. Det tidigare minusresultatet på 17 miljoner, förbättrades under förra året till minus 8 miljoner.

Bolaget tvingades, till följd av den kraftiga försäljningsminskningen, att dra ner personalstyrkan med nästan 30 tjänster samt införa besparingsåtgärder.

Underskottet i bolaget var som störst under våren, men vi hittade efter omställningen i sortiment, marknadsföring, personalstyrka och kostnadskontroll en lönsamhet i vår grundaffär vilket reducerat underskottet under året.

LÄS ÄVEN: Bubbleroom varslar 31 anställda – ”enorma konsekvenser”

Under förra året bestämde sig Bubbleroom för att lägga ned sin grossistförsäljning och under 2021 kommer den delen av verksamheten att upphöra helt.

Vi ska enbart fokusera på försäljning till slutkonsument via bolagets egna kanaler eller via andra marknadsplatser.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se