Bubbleroom satsar på att utöka storleksskalan på sina plagg. Arbetet tog fart för ett och halvt år sedan och idag går drygt 40 procent av företagets egna sortiment upp till storlek 54, ett koncept som har döpts till "Extended Sizes".
LÄS ÄVEN: Bubblerooms nya kassa knäcker returfuskare: ”Tappar ingen försäljning”
Vi har alltid haft vårt varumärke Happy Holly som går upp till 52/54. Det har alltid varit viktigt för oss att kunna inkludera alla kroppsformer och storlekar. Men det var i början av 2020 som vi började jobba ännu mer med att kunna erbjuda ett ännu större sortiment, säger Kristin Hars, Chief Commercial Officer på Bubbleroom, till Ehandel.
Varför har ni inte utökat storlekarna på alla plagg, och bara på en del?
På sikt är vår ambition att alla plagg ska finnas tillgängliga i alla storlekar. Men det krävs en annan typ av kompetens och erfarenhet att tillverka större storlekar med bra kvalité och passform. Det man behöver göra är att hitta kompetensen och jobba aktivt med garmenttekniker och leverantörer. Så under det senaste året har vi internt lagt ner mycket tid på att bygga upp den här kompetensen, och från och med i höst kommer ännu fler plagg att gå upp till storlek 46, och till våren nästa år kommer vi ha gått upp till storlek 52 i Bubblerooms sortiment.
Att visa upp större mångfald på sidan är också något som ingår i det här projektet. Så sent som i höstas lanserade företaget en avdelning på sajten som heter "Curve", där visas alla plagg som finns i konceptet "Extended Sizes" och där varje plagg fotograferas på modeller med olika kroppsformer.
Där visar vi alla produkter på två olika modeller, så att kunderna kan se hur ett och samma plagg sitter på till exempel en modell i storlek 36/38 och på en i 44/46, säger Kristin.
Det vi pratar om nu gäller ju ert eget sortiment. Hur kommer ni jobba med externa varumärken på sajten?
I samband med att vi lanserade ”Curve”-sektionen tog vi in nya externa varumärken som erbjuder ett bredare storleksspektrum. Vi utökade även storleksbredden hos befintliga varumärken, så några av de varumärken som vi redan jobbar med började utveckla större storlekar som vi köper in, säger Kristin Hars och avslutar med:
De externa varumärkena är också en viktig del i det här projektet, men just nu lägger vi främst fokus på att bredda storleksskalan på vårt eget sortiment.