ANNONS

Bubbleroom gör rejäl förlust – trots nytt försäljningsrekord

Bubblerooms vd Ville Kangasmukko Nordström

”Vi har vidtagit åtgärder”.

ANNONS

Bubbleroom har släppt en rykande färsk rapport för det fjärde kvartalet och helåret 2022. Sett till helåret kan e-handlaren visa upp ett nytt försäljningsrekord med en omsättning, exklusive avvecklad B2B verksamhet, på 442,8 miljoner kronor. En ökning med 11,1 procent.

Detta bekräftar att vi fortsätter att ta marknadsandelar så som tidigare år, då vi redovisar en tvåsiffrig tillväxt samtidigt som den totala handeln inom kläder och skor minskat i Norden. Vår ökade försäljning är till stor del ett resultat av vår lyckade direct-to-consumer strategi, skriver Bubblerooms vd, Ville Kangasmukko Nordström, i en kommentar.

Men det är inte bara guld och gröna skogar. Bubbleroom redovisar ett rörelseresultat (EBIT) på -24,8 miljoner kronor för helåret. Att jämföra med en förlust på 6 miljoner kronor 2021.

Det förändrade världsläget med en svagare ekonomi har påverkat vår försäljning negativt under den andra delen av 2022, som i sin tur resulterat i en rörelseförlust för helåret 2022. Vårt fokus ligger därför nu på lönsamhet och vi har vidtagit åtgärder för att ställa om vår kostnadsstruktur till ett nytt marknadsläge med en dämpad köpkraft hos hushållen

Ser fortsatt potential

Om försäljningen fick starkt framåt i början av 2022, mattades den alltså av under det fjärde kvartalet. Nettoomsättningen, exklusive avvecklad B2B-verksamhet, sjönk med 6,1 procent till 120,1 miljoner kronor.

Samtidigt ökade rörelseförlusten (EBIT), från -2,1 miljoner kronor under det fjärde kvartalet 2021, till -7,8 miljoner för samma period 2022.

Under det fjärde kvartalet påverkades vi av den dämpade köpkraften hos konsumenterna i kombination med att vi mötte höga tillväxttal vilket bidrog till minskad försäljning, kommenterar Ville Kangasmukko Nordström, som förväntar sig att bolagets investeringar under 2022 kommer att betala av sig i år.

Sommaren 2022 driftstartade Bubbleroom sitt högautomatiserade robotlager i samband med flytten av kontor, studio och lager till nya lokaler i Borås. Något som ska ge förutsättningar för snabbare ledtider till kund och en mer kostnadseffektiv lagerhantering.

Vi ser fortsatt potential i att nå en högre kostnadseffektivitet från robotlagret, och räknar därför med att under 2023 se ytterligare besparingar från en ännu mer effektiv lagerhantering. I kombination med våra investeringar och effektiviseringar har vi goda förutsättningar för att 2023 blir ett år med ökad försäljning, förbättrad lönsamhet och lägre varulager.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap