Bubbleroom meddelar idag att man lanserar i Frankrike och Belgien via Zalandos marknadsplats och plattform. Nyheten kommer efter att Zalando precis har meddelat att de stänger dörren för nya varumärken.
Vi är glada att kunna erbjuda vårt prisvärda, uppskattade och nischade mode till fler nya kunder utanför Norden. De senaste åren har vi haft stark tillväxt på våra nordiska kärnmarknader, men sedan vår framgångsrika lansering i Nederländerna och Tyskland förra året på Zalando-plattformen har vi sett fram emot att öppna än fler marknader. Frankrike och Belgien är två spännande och starka marknader där vi ser fram emot att erbjuda feminint, lyxigt och glammigt mode till en stor grupp nya kunder, säger Ville Kangasmuukko Nordström, vd på Bubbleroom.
Samtidigt har alltså Zalando meddelat att man inte kommer att släppa in nya varumärken.
Zalando meddelar att de pausar onboarding av alla nya D2C-varumärken till deras Partner Program tillsvidare, utan vidare förklaring. Frustrerande för varumärken som behöver expandera till nya marknader i tider där riskspridning och nya intäktskällor blir allt viktigare, skriver Emelie Wallin, Expansion Manager på företaget Omniarch, på LinkedIn.
Enligt Emelie ska det dock finnas vissa möjligheter att ändå få in foten via partners som exempelvis Omniarch. Men i det stora hela så är alltså dörren stängd. Zalando hänvisar bland annat till det makroekonomiska klimatet och något datum för uppstart ges inte heller.
För närvarande kan vi inte kommentera när vi kommer att börja ta in nya partners igen. Vi ber så hemskt mycket om ursäkt för eventuella olägenheter som orsakas av vårt beslut, skriver Zalando i ett meddelande.