ANNONS

Brutalt kvartal för Zalando – vinsten rasar

Det blev ett tungt först kvartal för Zalando
Zalando/Press

"Långsammare tillväxt".

ANNONS

Många modehandlare kämpar i motvind. Modehandeln såg generellt stora tapp under pandemin – och den höga inflationen, ibland annat Sverige, har bromsat återhämtningen under 2022.

Tyska jätten och modeplattformen Zalando är inget undantag. I årets första kvartal sjönk omsättningen med 1,5 procent till 2,2 miljarder euro (2,3). Det motsvarar cirka 22,9 miljarder kronor. Det var ändå något bättre än väntat, då analytikerna räknade med en omsättning på 2,1 miljarder euro.

Första kvartalet såg vi ett försämrat resultatläge, främst pådrivet av en lägre bruttomarginal, till följd av långsammare tillväxt, skriver bolaget i rapporten.

Resultatet efter skatt störtdök dock och landade på -61,3 miljoner euro, jämfört med ett plusresultat i fjol på 34,5 miljoner euro. Minusresultatet uppgick i årets Q1 alltså till motsvarande drygt -638 miljoner kronor.

Sämre prognos

För 2022 prognostiserar bolaget ett GMV på 16-23 procent, vilket är en relativt blygsam tillväxtprognos. GMV är en förkortning för ”Gross Merchandise Value”, som är värdet på varorna som säljs till kunder via Zalandos e-handelsplattform.

I årets första kvartal steg GMV med 1 procent till knappt 3,2 miljarder euro (3,1). Det rör sig alltså om ett GMV på motsvarande 33,1 miljarder kronor i Q1.

LÄS ÄVEN: H&M lanserar Zalando-utmanare – rullas ut i två länder

LÄS ÄVEN: Postnord och Zalando i elektrisk jättesatsning: ”Lär oss”

David Gustavsson
david@ehandel.se