E-handlaren Grand Le Mar har haft en riktigt fin utveckling de senaste två åren, och senast i oktober hamnade bolaget på plats 33 bland årets e-handelsraketer. För räkenskapsåret som slutade i mitten av 2022 så omsatte bolaget 5,5 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 0,9 miljoner. Försäljningen har dock nära dubblats det senaste året.
Bolaget med säte i Stockholm drivs av bröderna Oscar Hegelund och Gustaf Hegelund, där Oscar tagit på sig vd-hatten.
Affärskonceptet är att tillverka snygga och kvalitativa herrkläder, till riktigt bra priser och med en ball brand image. Vårt varulager ligger i Nederländerna och vi fokuserar helt på försäljning online. E-handel växer och växer och vi har bäddat för en struktur där vi kan lansera “worldwide” istället för att befinna oss på lokala marknaden, skrev Gustaf Hegelund tidigare på LinkedIn om konceptet.
Redan 2022 noterade man att e-handeln vuxit snabbt för bolaget och detta har alltså fortsatt. För räkenskapsåret som slutade den sista juni i år så landar omsättningen på 10,4 miljoner kronor. Rörelseresultatet var inte lika starkt som året innan men man levererar ändå en halv miljon i svarta siffror.
Under året har även vår e-handel vuxit kraftigt och där hittar du hela vårt breda sortiment, med allt från basplagg till skräddarsydda alternativ. Här går det att beställa kostym, välja tyg och ange mått, för att få ett plagg skapat helt efter dina specifikationer, skriver man i årsredovisningen.
Grand Le Mar är alltså ett skrädderi och i den fysiska butiken, i Sturegallerian, så erbjuder man även personlig service där kunderna kan välja tyger, modeller och mått för sina skräddarsydda plagg.
Och även om e-handeln går varm så är det kombinationen som lyfts som en framgångsfaktor.
Grand Le Mar redovisar en omsättningsökning på över 85 procent under året jämfört med föregående räkenskapsår. Denna positiva utveckling är resultatet av bolagets satsning på e-handel i kombination med en fysisk butik, skriver företaget.