Ayla Hutchinson från Nya Zeeland var bara 13 år gammal när hon uppfann vedklyven Kindling Cracker. Hennes mamma hade då gjort sig illa i fingret när hon högg ved och nu var dottern fast besluten att ta fram ett säkrare alternativ.
Drygt tio år senare har Kindling Crackern spridits över stora delar av världen och i Sverige har den populära vedklyven fått en generalagent i form av e-handelsföretaget Fandango Fire Tools. Bolaget drivs av bröderna Christian och Niklas Harrysson, som grundade sitt bolag 2017.
Kindling Cracker står för över 90 procent av vår omsättning så vårt fokus är 100 procent på vedklyven de kommande åren. Vi har breddat sortimentet med ett fåtal produkter som vi själva verkligen gillar och står bakom men eftersom Kindling Cracker har en sån enorm potential i både Sverige och övriga Europa så fokuserar vi all tid och energi på att bygga upp verksamheten med vedklyven i fokus, säger Christian Harrysson till Ehandel.
"Måste vara någon typ av rekord"
Förra året såldes över 10 000 Kindling Cracker i Sverige och Fandango Fire Tools kom upp i en omsättning på 10,5 miljoner kronor.
Vi märkte från dag ett när vi började sälja vedklyven att behovet av ett säkrare alternativ till yxan var stort. Var och varannan eldar med ved hemma i kaminen vilket innebär mycket vedklyvning. Just därför är vi så glada att kunna bidra med ett alternativ där både gammal som ung kan klyva sin brasved säkert och enkelt. Något som är extra kul är att det är fler kvinnor än män som köper och använder klyven. Vedklyvning ses väl generellt som en ganska manlig sysselsättning och att det då är en 13-årig tjej som kommer på ett säkrare och bättre alternativ tycker vi är helt underbart.
Utöver framgångarna med vedklyven har Fandango Fire Tools bland annat skickat ut över 9000 hammare av en viss modell från sitt lager.
Jag är osäker på vad Bauhaus och de stora kedjorna säljer av en specifik hammare per år men det känns som att 9000 stycken sålda hammare av en och samma modell måste vara något typ av säljrekord.
Varför bestämde ni er för att kalla butiken Fandango Fire Tools?
Namnet Fandango har på flera ställen dykt upp under vår uppväxt. Från äventyrsspelet Grim Fandango vi spelade som små, till textrader i musik vi lyssnat på till exempel i Queens "Bohemian Rhapsody". Ordet kommer från en spansk nationaldans, en variant på Flamenco. Så när det var dags att hitta ett unikt namn till företaget så döpte vi det till Fandango Ventures. För vår e-handel med eldningsredskap blev det sen naturligt att lägga till "firetools" och döpa varumärket till Fandango Fire Tools.
Lanserar internationell butik
De senaste veckorna har coronaviruset slagit hårt mot flera e-handelsföretag, men hos Fandango Fire Tools har utvecklingen närmast varit den motsatta. I mars dubblades försäljningen och tittar man på hela det första kvartalet ökade bolagets omsättning med 300 procent.
Omsättningen för helåret 2020 är dock svår att sia om då det är många frågetecken kring det ekonomiska läget i Europa. Förra året omsatte vi 10.5 miljoner så kan vi växa enligt plan och landa på 15-20 miljoner för helåret får vi vara mer än nöjda.
I höstas lanserade Christian och Niklas två nya B2C-butiker, i Tyskland och Österrike. Målet är att under det här året nå ut både till fler privatpersoner och till nya återförsäljare, något som ska ske tillsammans med duons norska partner Kjell Gabrielsen.
En ny internationell shop och fler försäljningsländer är på gång under 2020. Vi håller även på att rulla ut en ren B2B-handel som gör det enkelt och effektivt för våra återförsäljare att beställa hem våra produkter. Under 2020 hoppas vi bland annat på att få ut Kindling Cracker till fler fysiska butiker och kedjor i Sverige så våra kunder kan komma ut i butikerna och testa klyven på plats. Bara i Sverige finns närmare 1,8 miljoner vedkaminer så marknaden är enorm om vi tittar på Skandinavien och övriga Europa.