ANNONS

Brittiska varumärken tar sig an Kina via modeportal

Brittiska varumärken tar sig an Kina via modeportal

Modekoncernen Arcadia tar sikte på Kina med sina varumärken Topshop och Miss Selfridge. Som många andra globala företag väljer man att ta steget via en e-marknadsplats, och ett avtal med kinesiska onlinejätten ShangPin, ger koncernen tillgång till fem miljoner nya kunder i landet.

ANNONS

De brittiska butikskoncepten och varumärkena Topshop och Miss Selfridge, som bland annat säljer modekläder, skor, smink och accessoarer, kommer snart att lanseras på nätet i Kina.

Arcadia och dess ägare, detaljhandelsmiljardären Sir Philip Green, har under en längre tid haft planer på att etablera sig i Kina. Sedan tidigare har man öppnat Topshop-butiker i Hong Kong, men nu är det dags för en satsning på fastlandet och näthandeln.

– I takt med att vi ökar vår globala expansion, kommer det att vara ett steg framåt att använda kraften i Kinas växande e-handel och sälja på en av världens mest spännande konsumentmarknader, säger Sir Philip Green.

Populärt drag

Modekoncernen har nyligen skrivit avtal med kinesiska ShangPin, en marknadsplats som lanserades 2010 och som främst säljer mode och kläder. De båda varumärkena kommer att lanseras på sajten i september och man får då tillgång till ShangPins drygt 5 miljoner kunder över hela landet.

– Vi beslutade oss för att samarbeta med Shangpin.com i Kina för att de visat oss sin förmåga att arbeta med varumärken, marknadsföring och varumärkesbyggande, säger Sir Philip Green.

Att västerländska företag använder sig av marknadsplatser för att ta sig Kina är inget nytt. Framförallt väljer många att använda sig av Alibabas sajt, Tmall. Bland annat öppnade Apple tidigare i år en en officiell flaggskeppsbutik på Tmall, något som även NFL gjort.

 

Källor: FT, Vogue

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se