House of Fraser är en brittisk varuhuskedja grundat 1849 i Glasgow, Skottland. Idag har man mer än 60 varuhus runt om i Storbritannien och Irland, men man finns även på nätet och den digitala kanalen är nu kedjans mest lönsamma.
När House of Fraser summerar 2014 kan man konstatera att kedjans försäljning ökade med 5,8 procent under året och uppgick till 1,3 miljarder pund. Här spelade näthandeln, som ökade med 32 procent, en stor roll och den stod under förra året för 15,4 procent av den totala försäljningen.
– Vår onlineverksamhet har utvecklats exceptionellt starkt och har stor framtida potential. Nätbutiken har varit den största enskilda affären i fråga om försäljning under de senaste tre åren och för första gången har den nu även blivit den mest lönsamma butiken, säger bolagets vd, Nigel Oddy.
Internationell expansion
Samtidigt säger varuhuskedjan nu att man ska skruva upp tempot och göra stora investeringar i sin multikanalverksamhet under de kommande tolv månaderna. Bland annat genom en fortsatt internationell expansion.
För tillfället kan kunder från 120 länder beställa från kedjans brittiska e-handelssajt och nu ska man även ta steget in på marknader som Australien och Kina. Något man bland annat ska göra med landsspecifika sajter med lokala språk och valutor. När det gäller lanseringen i Kina kommer man inte helt oväntat att använda sig av Alibabas marknadsplats, Tmall.
– Vi är övertygade om att koncernens affärsmodell och multikanalsatsning kommer säkerställa att House of Fraser fortsätter att växa och utvecklas inom en överskådlig framtid. Vi går nu in i nästa fas av tillväxt, både i Storbritannien och internationellt, säger Nigel Oddy.
Källor: Internet Retailing, The Drum