E-handeln i Storbritannien fortsätter att gå trögt i inledningen av det nya året. Enligt nya siffror från den brittiska distanshandelsorganisationen IMRG och Capgemini låg tillväxten under februari på låga 6 procent, jämfört med samma månad förra året, då man såg en ökning med hela 18 procent.
Det är samtidigt en minskning med 12 procent jämfört med januari som inte heller imponerade. Under årets första månad stannade nämligen tillväxten på 7 procent jämfört med samma period 2014.
Underkläder överpresterade
Några nätkategorier lyckades dock presterade bra siffror. Gåvor och underkläder ökade med 28 respektive 22 procent jämfört med förra året. Alkohol såg också en stark tillväxt, 42 procent upp jämfört med februari 2014.
– Medan den brittiska onlinehandeln har sett en relativt svag inledning på året, har vissa lite mindre kategorier utvecklades väl under februari. Något som inkludera hälsa och skönhet, underkläder och gåvor, som utan tvivel stärkts genom Alla hjärtans dag, säger Tina Spooner, Chief Information Officer vid IMRG.