Ransomware-attacken mot ett av Tietoevrys datacenter i Sverige har drabbat flera större handlare hårt. Det är inte första gången som IT-leverantören, som verkar inom mjukvara och molntjänster, blivit måltavla. Kanske inte så konstigt då man har flera välkända, och även samhällsviktiga, aktörer som kunder.
Den 22 februari 2021 slog en ransomware-attack i Norge ut flera tjänster som användes av 25 kunder inom bland annat handel och produktion i landet.
Den 2 juli samma år var det dags igen. Den här gången slog hackarna till mot en tjänsteplattform som Tietoevry använder. En attack som var riktad mot mjukvaruföretaget Kaseya. Den gången gick Coops kassasystem ned.
Natten mellan den 19 och 20 januari i år var det dags igen och resultatet känner ni till vid det här laget: Flera system hos Rusta, Granngården, Stadium och Filmstaden har lamslagits.
Fokus på återställning
Vi vände oss därför till Tietoevry med frågor kring leverantörens eget ansvar kring det inträffade. Vi undrade hur en attack mot delar av ett datacenter kan slå ut så många kunder och om bolaget inte borde vara bättre förberedda? Samt om man brustit i säkerheten någonstans?
Detta är frågor som vi måste titta på, och såklart noggrant utvärdera, i ett senare skede, efter att vi har hela bilden klar för oss. Nu måste vi lägga allt fokus på att få tillbaka funktionaliteten för våra kunder, är svaret vi får från Alexandra Kärnlund, kommunikationschef på Tietoevery.
Arbetet för att återställa de system som ligger nere pågår alltjämt för fullt. Rustas e-handel, Stadiums e-handel, hela Granngården samt Filmstadens betalningssystem ligger i skrivande stund fortfarande nere.
LÄS ÄVEN: Så drabbas Rusta och Granngården av attacken: "Allvarligt"
LÄS ÄVEN: Tuffa beskedet efter attacken - kan ta veckor att återställa