Julhandeln på nätet har kickat igång och enligt PostNord har svenskarna redan handlat julklappar för 1,6 miljarder kronor, vilket är 47 procent mer än samma period förra året. Alla är dock inte ute i god tid och desto senare klapparna klickas hem, desto större är risken att de inte kommer fram i tid.
En julundersökning från Bring och Klarna visar också att mer än hälften av konsumenterna tror att de måste näthandla före den 9 december för att få klapparna i tid. I ett försök att lugna sena julklapsshoppare, och ge dem större koll på var klapparna befinner sig, har Bring tagit fram en ny spårningsapp för paket och hemleveranser
– Med Brings nya app kan konsumenterna hålla reda på sina paket och hemleveranser så de vågar julhandla närmare julhelgen, säger Johan Holgersson, marknadsdirektör e-handel på Bring.
Inga långa sändningsnummer
Brings app, som finns att hämta på App Store och Playstore, innebär även att slutmottagaren slipper hålla reda på olika sändningsnummer. En inloggning via mobilnummer löser detta, därefter får mottagaren automatiskt meddelanden om sina leveranser.
– Tydlig kommunikation hela vägen under leveransen underlättar för nätshopparna. Från avisering, via spårning och sist i leveransen, ger vi mottagaren en trygg upplevelse. Jag tror att detta i sin tur kommer att minska trycket på nätbutikernas kundtjänster, säger Johan Holgersson.